Lego som forskningsobjekt
2008-03-20Man behöver inte överge legobitarna bara för att man börjar växa ur barndomen. Nina Kilbrink, forskare vid Karlstads universitet, har skrivit en licentiatavhandling med titeln "Legorobotar i skolan". Hon har studerat hur elever med hjälp av lego lättare tar till sig tekniska kunskaper. Resultaten ska användas för att utveckla didaktiken kring teknik och datorer i skolan.
Nina Kilbrink arbetar som adjunkt i ämnet informatik vid Karlstads universitet, och har sitt fokus på IT i skolan. Forskningen om lego i undervisningen har hon bedrivit sedan 2003 i samarbete med ämnena informatik och pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet samt Högskolan i Jönköping. Nina Kilbrinks forskning är inriktad på användning av datorer i skolan och ingår i forskningsområdet datorstött lärande.
- Jag hoppas att mina resultat ska leda till att skolan blir bättre på att undervisa om och med datorer och teknik, säger Nina Kilbrink. Jag fokuserar inte på själva tekniken utan på elevernas upplevelse av att använda tekniken i lärandet.
Legomaterialet har använts i skolor på flera olika orter i Sverige. De åldersgrupper som har deltagit i projektet finns i grundskolans år 4-5 respektive 8-9.
- Studierna utgår från eleverna och deras egna erfarenheter, säger Nina Kilbrink. Det är viktigt för lärarna att kunna möta eleverna på rätt nivå.
Arbetet har gått ut på att eleverna tillsammans bygger en robot av lego. Roboten ska sedan programmeras. Denna arbetsform har använts på olika sätt och i olika ämnesområden, bland annat elevens val, miljökunskap och teknik. Undersökningen har därmed kunnat bli mångvetenskaplig och användbar på många olika områden.
- Det är viktigt att läraren är med och stimulerar eleverna till kommunikation och reflektion, poängterar Nina Kilbrink. En av slutsatserna är därför att lärarens roll är väldigt viktig.
En annan slutsats är att arbetet kring lego ger sociala poänger. Lego har visat sig vara ett bra material att samarbeta kring, och gett förutsättningar för eleverna att lära sig hur de fungerar i grupp. Några av klasserna har dessutom varit med i den internationella tävlingen "First Lego League".
En del elever har fått göra studiebesök ute på företag, ett viktigt moment för att få helhetsförståelse. Teknik, datorer och robotar finns redan i samhället och det är angeläget för både individen, skolan och samhället i ett längre perspektiv att skolan på ett bra sätt kan undervisa i dessa frågor.
- Min avsikt är att gå vidare till en doktorsavhandling om datorer i skolan, säger Nina Kilbrink. Just nu håller jag på att söka finansiering för min forskning med fokus på vad datorn kan tillföra i språkundervisningen, i samabete med Centrum för språk- och litteraturdidaktik, CSL, vid Karlstads universitet