Ledningen har ordet: AI i utbildningen – en balans mellan ansvar och utforskande
2025-05-05I en debattartikel som nyligen publicerades i en av våra lokaltidningar lyfter fackförbundet Akavia behovet av tydlighet kring studenters användning av generativ AI och vikten av att lärosäten uppmuntrar ett ansvarsfullt förhållningssätt. Det är en viktig och aktuell diskussion, och i min replik beskriver jag de åtgärder vi vidtagit för att möta denna utmaning på Karlstads universitet.
Sedan januari 2024 har vi implementerat en vägledning för både studenter och lärare som klargör hur generativa AI-verktyg får användas inom utbildningen. Vägledningen specificerar vad som är tillåtet och inte, med fokus på att stödja studenternas lärande, säkerställa rättssäker examination och förbereda för ett arbetsliv där AI är en självklar del. Målet är att främja en ansvarsfull användning av AI samtidigt som vi värnar om akademisk hederlighet och rättvisa villkor för alla.
En nyligen publicerad rapport från Anthropic (se länk nedan) ger en intressant inblick i hur studenter på universitetsnivå använder AI, särskilt generativa AI-modeller som Claude. Rapporten visar på en stor variation i användningen – från att designa övningsfrågor till att felsöka kod och skapa innehåll. Detta speglar en bred och kreativ användning av AI, där studenter inte bara använder teknologin för att få snabba svar utan även för att fördjupa och bredda sitt eget lärande.
En särskilt intressant aspekt i rapporten är hur studenter inom olika discipliner använder AI på olika sätt. Rapporten, som baseras på anonymiserade konversationer från över 574 000 användare, visar att AI används för olika syften beroende på ämnesområde. Studenter inom datavetenskap och teknik använder AI för att utveckla och felsöka kod, medan de inom humaniora och samhällsvetenskap ofta använder AI för att analysera och generera text. Denna variation ger en tydlig bild av hur AI blir ett skräddarsytt verktyg som stödjer olika typer av lärande, från att skapa övningsfrågor och redigera akademiska texter till att lösa komplexa matematiska problem.
Jag vill se en liknande utveckling på vårt universitet, där AI används som ett verktyg för att främja djupare lärande och utforskande. Våra studenter ska använda generativ AI för att stärka sina akademiska färdigheter på ett etiskt och ansvarsfullt sätt. Samtidigt är det avgörande att denna användning sker med bibehållen akademisk integritet, vilket också tydligt framgår i våra riktlinjer.
Som en del av vårt arbete med generativ AI är det viktigt att vi fortsätter att ge stöd till både lärare och studenter. Ett välfungerande administrativt stöd är avgörande, och vi arbetar nu med att vidareutveckla stödet. Genom att stärka vår kunskap om hur AI kan användas effektivt vill vi underlätta och förbättra våra stödprocesser. Den vägledning vi har implementerat är tänkt att vara ett levande dokument, vilket innebär att den kontinuerligt bör revideras och uppdateras för att möta föränderliga behov och tekniska framsteg. För att skapa en trygg och rättvis lärandemiljö krävs en aktiv dialog, tydliga riktlinjer och ett prövande förhållningssätt där generativ AI används på ett ansvarsfullt sätt.
Länk till rapport från Anthropic Education Report:
Länk till Generativ AI i utbildning vid Karlstads universitet:

