Lars Witell i TV4 Värmland
2009-06-03Lars Witell, docent vid Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet, medverkade i går i TV4 Värmland. Inslaget handlade om en färsk rapport från Centrum för tjänsteforskning som visar att svensk fordonsindustri kan överleva krisen genom att gå från fokus på produkter till att förstå tjänsters roll för att tjäna pengar.
För svensk verkstadsindustri i stort kommer en allt större andel av intäkterna från tjänster, i genomsnitt 24 procent av omsättningen. Om två år bedömer företagen att den kommer att öka till 29 procent. Idag består omsättningen för den amerikanska jätten IBM och det svenska Sandvik till hälften av tjänster. Inom svensk fordonsindustri ska till exempel Scania och Volvo enligt direktiv från ledningen kraftig öka sina intäkter från tjänster de närmaste åren.
- Men det vi har sett är en rad motsättningar som hindrar företagen att gå från fokus på produktion till ett tjänsteperspektiv, säger docent Lars Witell. Företagen saknar tillräckligt tydliga strategier för hur man ska utveckla tjänster och ta betalt för dem. Jämfört med produktutveckling satsas bara en bråkdel av resurserna på utveckling av tjänster, även hos de riktigt stora företagen. Den stora utmaningen är hur man ska utveckla nya tjänster och få kunden att vilja betala för dem.
Rapporten "Tjänster i fordonsindustrin" är skriven av professor Bo Edvardsson, professor Anders Gustafsson, doktorand Nina Löfberg och docent Lars Witell, samtliga vid Centrum för tjänsteforskning, Karlstads universitet. Den är resultatet av forskning i samarbete med svenska företag inom fordonsindustrin och verkstadsindustrin. Finansiärer är bland andra Vinnova samt EU:s strukturfonder.