Lars Haglund i Mediemagasinet
2004-04-20I förra veckans avsnitt av Mediemagasinet i SVT2 kunde vi se Lars Haglund, prorektor och biträdande professor i företagsekonomi vid Karlstads universitet. Programmet går i repris på onsdag kväll.
Programmet handlade om ekonomijournalistik och bristen på konsumentjournalistik, något som Lars Haglund och Liselotte Englund, tidigare verksam vid Karlstads universitet, har studerat närmare. De har bland annat gjort en kartläggning av svenska mediers ekonomibevakning. Undersökningen visar att det år 2000 inte fanns en enda stor dagstidning där ekonomijournalistiken åtminstone till hälften var konsumentinriktad.
Ekonomijournalistik handlar istället i första hand om företagsekonomi och artiklarna är ofta okritiska. Konsumentjournalistiken har oftare en kritisk hållning, men även den löper stor risk att bli marknadsföring, menar Lars Haglund i programmet.
Inslaget, som sändes torsdagen den 15 april i SVT2, är delvis inspelat i vårt vackra universitetsbibliotek.
Du kan se programmet i repris nu på onsdag den 21 april kl 00.45 i SVT2. Du kan även se inslaget om konsumentjournalistik på Mediemagasinets hemsida.