Lärarutbildningen inspirerar andra
2007-10-25Lärarutbildningen vid Karlstads universitet har arbetat hårt med att få den verksamhetsförlagda utbildningen, VFU:n, att fungera. Och de har lyckats. - Vi ville få idéer och hade hört att det fungerade bra här. Och vi är imponerade, säger Katarina Arkehag, VFU-samordnare från Stockholm, efter besöket.
Utbildningsförvaltningen i Stockholms stad håller på att arbeta fram en ny organisation för sitt VFU-arbete. Under två dagar besökte de Karlstad för att hitta nya arbetssätt. Förutom ett besök på universitetet träffade de även representanter från barn- och ungdomsförvaltningen i Karlstads kommun. Detta för att se bådas perspektiv på samverkan och samstämmighet. Och samarbetet imponerade på besökarna.
- Ni har byggt upp en väldigt god samverkan med kommunerna. Arbetet är så väl förankrat ute i kommunerna och skolorna. Det är dit vi också måste komma, säger Katarina Arkehag.
Bra rutiner och målmedvetet arbete
Monica Johansson, huvudsamordnare för VFU:n inom barn- och ungdomsförvaltningen i Karlstads kommun, håller med om att samarbetet är bra.
- Vi har rutiner som fungerar. Bland annat är vi en grupp med representanter från både kommunen och universitetet som träffas regelbundet. Det är en satsning som är lyckad. Dessutom ordnade lärarutbildningen vid Karlstads universitet en VFU-konferens i våras. Den var mycket uppskattad. Vi har också stort stöd i en handbok samt en pärm som kopplar samman praktik och teori.
Tony Ingemarsson, utbildnings- och forskningssamordnare, är VFU-ansvarig vid Karlstads universitet.
- Att vi lyckats i vår samverkan med kommunerna tror jag i mångt och mycket beror på ett målmedvetet arbete. Det manifesterades genom jobbet med partnerskolor i den gamla lärarutbildningen. Efter den reformerade utbildningen 2001 har arbetet fortsatt i delvis annan skepnad.
Tydligare koppling mellan teori och praktik
Den reformerade lärarutbildningen innebar en till vissa delar annan syn på VFU:n. Bland annat skulle kopplingen mellan teori och praktik bli tydligare.
- Samarbetet ökade och vi fick ett mer ömsesidigt förhållande. Skolorna har fått en allt viktigare roll i studenternas lärande. Men att involvera kommunens skolor har varit en självklar del i att göra utbildningen bättre. Inte något som vi gjort för att det kommit påbud från högre ort, säger Tony Ingemarsson.
- Verksamheten förändras snabbt idag, och vi jobbar vidare med att ytterligare utveckla vår dialog. Allt för att få en ännu bättre lärarutbildning, säger Monica Johansson.
Här hittar du mer information om lärarutbildningens VFU-arbete.