Lärarutbildningen i grannland
2009-10-14Visst finns det skillnader mellan Karlstads universitet och University of Latvia i Riga. Men när det gäller lärarutbildningen finns också likheter.
- VFU, lärarnas status samt brist på lärare i matematik och naturvetenskap är exempel på gemensamma problemområden. Likaså balansen mellan teori och praktik, säger Inga-Lill Fjällsby, utbildnings-och forskningssamordnare, som tillsammans med sina kollegor på Lärarutbildningens kansli besökt University of Latvia i Riga, Lettland.
Men när man kliver in genom dörrarna på den byggnaden där Faculty of Education and Psychology huserar känns det ändå långt från Karlstads universitet. University of Latvia har cirka 25 000 studenter och firar 90-årsjubileum. Det märks. Byggnaderna är väldigt vackra, men det är slitet. De materiella förutsättningarna verkar vara mycket sämre än vid Karlstads universitet.
- De har utbildat lärare i drygt 25 år och har nu cirka 4 000 studenter på Faculty of Education and Psychology. Personalen vi träffade var professionella och väldigt engagerade i kvalitetsfrågor. De var även måna om att skapa och bibehålla internationella kontakter, säger Inga-Lill Fjällsby.
- Men en stor skillnad finns: I Lettland är lärarutbildningen en akademisk fråga. I Sverige handlar det mycket om politik.
Här kan du läsa mer om University of Latvia
VFU betyder verksamhetsförlagd utbildning och är den del av utbildningen då studenterna är ute på skolor och förskolor.