Lärarutbildningen i fokus - Karlstads universitet klarar sig bra
2005-03-21Bra samarbete med skolorna där studenterna gör en del av sin utbildning.
Bra studievägledare som hjälper studenterna att välja klokt inom den breda lärarutbildningen.
Och bra samarbete inom universitetet.
Där är tre förklaringar till att Karlstads universitet klarar att ge studenterna en god utbildning.
Det gick fort när reformen för en ny lärarutbildning infördes 2001. Kanske för fort, för nu får lärarutbildningarna i landet kritik av Högskoleverket och utbildningsminister Leif Pagrotsky. Karlstads universitet fick bara sex månader på sig att lägga om hela utbildningen. Universitetet har dock klarat omställningen jämförelsevis bra.
- Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra kvaliteten på utbildningen. Våra egna lokala utvärderingar har gjort att vi redan är på god väg att rätta till de problem som reformen 2001 förde med sig, det som nu Högskoleverket och utbildningsministern uppmärksammar, säger Anders Arnqvist, dekanus med ansvar särskilt för lärarutbildningen vid Karlstads universitet.
Ett dilemma är den stora valfriheten inom utbildningen. Den gör att en del studenter i landet inte läser tillräckligt mycket av grundläggande kurser i hur man lär barn att läsa, skriva och räkna.
- Valfriheten är i grunden positiv för studenterna. Men den får absolut inte leda till för låga krav. Karlstads universitet satsar mycket på god studievägledning där studenterna får hjälp att välja klokt. Det har lett till att de allra flesta studenter hos oss ändå läser de grundläggande kurserna, säger Anders Arnqvist.
Den verksamhetsförlagda delen av utbildningen, VFU, då studenterna befinner sig ute på skolorna fungerar också väl i Värmland. Här arbetar universitetet aktivt med att stärka samarbetet mellan skolorna och universitetet. En utvärdering som Lärarförbundet gjorde för några år sedan visar också att Karlstadsstudenterna är nöjdast i landet med sina VFU-perioder.
- Vi har också lyckats ganska väl med att både ge studenterna kunskap inom olika ämnen och samtidigt koppla det till skolans verksamhet. Det vill säga, att kombinera ämneskunskap och ämnesdidaktik, säger Anders Arnqvist.
Karlstads universitet välkomnar granskningen av lärarutbildningen.
- Den ger god grund för vårt fortsatta utvecklingsarbete för att reformen från 2001 ska ge en mycket bra lärarutbildning. Vi är glada att vi vid Karlstads universitet har kommit en god bit på väg redan, säger rektor Christina Ullenius