Lärarstudenter uppskattar sin utbildning
2003-01-29En bukett rosor och ett litet knippe ris. Så kan uppföljningen av den nya lärarutbildningens första termin sammanfattas.
Lärarstudenterna vid Karlstads universitet är överlag positiva till sin utbildning. Samarbetet mellan de olika ingångarna har fungerat, den allmänna diskussionen om lärarrollen uppskattas och öppenheten och flexibiliteten ser många som mycket bra.
– Att så många som 80 procent är nöjda eller mycket nöjda hade jag inte väntat mig, säger Lennart Jansson, en av tre utbildningsledare. Men det gläder självklart. Framför allt ser jag det som ett mycket gott tecken att studenterna ser så positivt på den första terminens övergripande idéer och diskussion om lärarrollen.
Förnyelse har varit ett ledord i arbetet och präglat såväl utformning som undervisning. Allt är nytt från grunden. Mycket kraft har satsats på att kombinera olika former för undervisning. Grupparbeten, diskussioner och projekt har varvats med föreläsningar och laborationer. Något som av studenterna uppfattas som både bra och dåligt.
– Det är väldigt många som vill se den traditionella föreläsningen som vägen till kunskap. Det är en enkel väg men inte alltid den bästa. Det är oerhört lätt att man traderar sina egna erfarenheter. Vi jobbar med att utveckla studenterna, vilket vi tror skapar mycket bättre lärare som i sin tur skapar en bättre skola och elever.
Trots den överlag positiva utvärderingen finns det en del att jobba med. Främst skall kraften läggas på att förbättra kopplingen mellan utbildning och forskning, menar Jansson.
– Den har inte riktigt fungerat som det är tänkt. Även om vissa har jobbat hårt med kopplingen har studenterna inte uppfattat det. En annan utvecklingen som sker är att vi till hösten även lanserar en öppen ingång som komplement till de 17 som finns idag.
Denna ingång är tänkt som en väg till examen utan att man på förhand behöver vara säker på inom vilket område. I denna ingång ser Lennart Jansson en möjlig lösning på den största paradoxen i direktiven från regeringen.
– Vi har kvoter att uppfylla samtidigt som vi skall verka för öppenhet och flexibilitet. Säg att alla studenter vill inrikta sig mot grundskolan då klarar vi inte våra ålagda utbildningskvoter. Jag tror att vi har en stor makt över dessa studenter och skulle kunna styra dem mot våra bristområden. Frågan är om vi vill det och i så fall på vilket sätt detta skall göras.
Lärarutbildningen tillkom i raketfart. Riksdagsbeslutet att förnya lärarutbildningen togs i oktober 2000 och allt skulle vara färdigt till höstterminen 2001. Denna tidspress gav upphov till några barnsjukdomar som Lennart Jansson tror att man nu kommit till rätta med. Bland annat visar uppföljningen att flera studenter tyckte informationen varit diffus och att de fått olika information från olika personer.
– Det är lite olyckligt men jag förstår att lärarna inte själva hade hunnit sätta sig in i helheten. Vi började från noll. Lärarna har gjort ett jättearbete. Jag förstår om de inte orkade och hann med allt.
Uppföljningen är gjord av Ulf Blossing, Kerstin Lindvall och Annica Löfdahl på uppdrag av fakultetsnämnden för lärande vid Karlstads universitet. Hela uppföljningen och mer information om hur lärarutbildningen ser ut finner du här.