Lärarstudenter skulpterar i sten
2004-04-15Aliens, delfiner och mycket annat skapades när lärarstudenter vid Karlstads universitet fick chansen att skulptera i sten. Till sin hjälp hade de konstprofessor Manfred Gollowitsch från Graz i Österrike.
Lärarstudenter vid Karlstads universitet fick nyligen besök av konstprofessorn Manfred Gollowitsch från Österrike. I bagaget hade han mängder med Talcus-stenar som studenterna fick arbeta med. Att just Manfred Gollowitsch leder arbetet har sin förklaring i ett utbyte som Avdelningen för idrottsvetenskap vid Karlstads universitet haft med Graz pedagogiska akademi i Österrike sedan 1995. Sven-Olof Palm och Albrecht Jung, båda universitetsadjunkter på idrottsvetenskap, besökte akademien detta år. I ett gammalt romerskt stenbrott såg de studenter skulptera i sten, under ledning av en man i en trekantig solhatt.
- Studenterna var helt uppslukade av sitt arbete och det var fascinerande att se hur denne lille Picasso, Manfred Gollowitsch, mötte studenterna. Vi tänkte direkt att detta skulle vara något för våra studenter.
Sagt och gjort. Kontakten knöts och Manfred Gollowitsch besökte Karlstads universitet för första gången 1997. Sedan dess har han återvänt med jämna mellanrum och i år var hans besök en del av lärarutbildningens ingångsinriktning Estetiskt lärande.
Talcus är en tämligen lättarbetad, mjuk och formbar sten. Stenarna finns i olika färger från olika delar världen. Sandra Castro arbetar med en svart sten från Sydafrika.
- Det är kul och tiden går fort, säger hon. Jag vet inte riktigt vad det ska bli än men det ser ut som något slags alien just nu.
Enligt Manfred Gollowitsch ger det ett stort mervärde att arbeta med skulpturer i undervisningen.
- Det är viktigt att öppna sinnena och inte bara tänka på det man ser framför sig. Arbetar du med en skulptur har du alltid en baksida som du inte ser att tänka på. Att kunna tänka längre än den just synliga dimensionen kan man ha med sig överallt. Det handlar om ett sätt att tänka bredare. Att fundera och ifrågasätta.
Den lättformade stenen visar sig även vara bräcklig. Ett gällt skrik och alla tystnar. En sten är på väg att spricka.
För att forma stenarna används, förutom viss försiktighet, raspar, sandpapper och vatten. Sedan poleras de med olika saker beroende av vilken typ av sten som använts. Det hela resulterar i en glansig, till synes mjuk skulptur.
Malin Duvander, vars sten mer och mer börjar likna en delfin, tycker att kursen gett mycket. Hon kommer absolut försöka ta med sig sina nyvunna kunskaper ut i arbetslivet.
- Att just jobba med stenar blir svårt eftersom det kräver en del. Men jag kommer att arbeta med till exempel lerskulpturer i undervisningen.
Ingångsinriktning Estetiskt lärande syftar till att ge studenterna verktyg för att förmedla positiva sinnesupplevelser till sina framtida elever, menar Sven-Olof Palm.
- Detta är en del i att uppfylla läroplanens krav på att skolan ska vara en plats för stimulerande sinnliga upplevelser, säger han. Våra studenter blir dock inte estetlärare utan lärare med en estetisk profil. Det handlar om att få in ett estetiskt tänkande som täcker alla ämnen. Att lära ut till exempel algebra med hjälp av estetiska sinnesupplevelser.
När studenterna är klara med sina skulpturer ska de skriva ner en liten text kring sina stenar. Vad de känt, tänkt på och hur det blev det som det blev. Skulpturerna visas i en utställning i bibliotekshuset till och med den 21 april. Manfred Gollowitsch sammanställer även skulpturerna i en bok.
Detta gör att studenterna får en dubbel sinnesupplevelse av besöket, menar Albrecht Jung och Sven-Olof Palm.
- Upplevelsen får de dels genom själva skulpterandet och dels genom själva mötet med Manfred. Han bekräftar studenterna genom att lyfta fram dem och deras skapelser.