Lärarstudenter prisas för årets examensarbete
2023-10-20Fredrik Hedenberg och Linn Hedenskog, som båda läst till till grundlärare F-3, har tilldelats pris för årets examensarbete av Nationellt centrum för naturvetenskapernas och teknikens didaktik, NATDID.
Fredrik Hedenberg och Linn Hedenskog beskriver i sitt examensarbete ett dilemma som lågstadielärare kan uppleva i att både erbjuda intresseväckande undervisning genom undersökande arbetssätt och samtidigt behålla fokus på ämnesinnehållet. De har använt två didaktiska modeller, naturvetenskapliga kunskapsintressen och växelverkan, som stöd i att planera och analysera undervisningen.
I examensarbetet studerar Fredrik och Linn egen undervisning de haft i årskurs 3, om fenomenet kokande vatten. De didaktiska modellerna gav stöd i att synliggöra viktiga begrepp och delsystem som kunde hjälpa eleverna att upptäcka och förklara samband. På frågan hur det var att ta emot priset svarar Linn och Fredrik:
– Det var först lite svårt att tro att det var på riktigt. Vi har lagt ner så mycket tid och möda på detta arbete, och då blir man så glad att någon sett och vill uppmärksamma detta.
Modeller som utmanar
De beskriver i studien att de didaktiska modellerna utmanat dem i att reflektera över vilken syn de har på elevers lärande i undersökande arbete och hur undersökande arbete planeras, genomförs och utvärderas. På frågan vad de tar med sig från examensarbetet in i läraryrket svarar de:
– På det stora hela är det att det en reflekterande inställning. Både i arbete med modellerna, men även i andra sammanhang, tänker man oftare ”vad gör jag?”. Man är lite mer självkritisk, tänker ett steg till kring vad jag vill få fram. Det är också en trygghet att veta att modellerna kan användas i olika situationer och problem man ställs inför som lärare.
Torodd Lunde, lektor i kemi vid Karlstads universitet, handledde Fredrik Hedenberg och Linn Hedenskog i examensarbetet. Om vikten av priset säger han:
– Jag hoppas att priset bidrar till att öka antalet självständiga arbeten i lärarutbildningen som är yrkesinriktade. Examensarbetet är ett väldigt gott exempel på hur hög akademisk standard går att kombinera med hög yrkesrelevans med hjälp av didaktiska modeller. Jag hoppas både handledare och lärarstudenter låter sig inspireras av Linns och Fredriks arbete i inriktning på självständigt arbete.
Elever tecknar vad som är roligt och intressant med NO-laborationer
Ytterligare en student, Martin Jakobsen från Jönköpings universitet fick motta pris i samma kategori. Han har undersökt vad mellanstadieelever tycker utgör en engagerande NO-laboration. Han ställer frågan utifrån att elevers intresse för naturorienterande ämnen sjunker i högre åldrar, samtidigt som elever beskriver laborationer som något av det roligaste med NO. Martin valde en kreativ metod för att fånga elevernas uppfattningar. 135 elever i årskurs 4-6 fick uppgiften att teckna hur en NO-laboration kan se ut när den är rolig eller intressant. Martin Jakobsen har sedan analyserat elevernas teckningar och bildtexter för att se vad som framträder. Några exempel på återkommande teman är:
- Att blanda ämnen för att uppleva en reaktion
- Mentos i läsk
- El och kretsar
Läs examensarbetena
”Att skapa naturvetenskaplig mening i undersökande arbete - En exemplifiering av hur de didaktiska modellerna naturvetenskapliga kunskapsintressen och växelverkan kan hjälpa lärare att stötta lågstadieelevers naturvetenskapliga meningsskapande”, Fredrik Hedenberg och Linn Hedenskog, Karlstads universitet.
”Elevers bild av engagerande NO-laborationer - En kvalitativ studie där mellanstadieelever tecknar sina uppfattningar av en rolig eller intressant naturvetenskaplig laboration”, Martin Jakobsen, Jönköping university.
Om priset
NATDID bjuder varje år in svenska lärosäten till att nominera varsitt examensarbete som skrivs på lärarprogram med inriktning mot naturvetenskapernas och/eller teknikens didaktik. Priset delas ut till två examensarbeten med hög vetenskaplig kvalitet och tydliga bidrag till läraryrket. Författarna till de vinnande uppsatserna erbjuds att presentera sina arbeten vid NATDID:s konferens FobasNT som samlar lärare och forskare. Studenterna ges också möjlighet att publicera en omskriven version av sitt examensarbete i NATDID:s digitala tidskrift ATENA Didaktik.