Kvalitetsrapport inom Treklövern klar
2019-10-21Nu är slutrapporten från Treklöverns kvalitetsutvärdering av utbildningar inom humaniora klar. För Karlstads universitet omfattas utbildningar i svenska språket och litteraturvetenskap Rapporten lyfter både fram goda exempel och sådant som behöver åtgärdas.
Det är högskoleexamen samt kandidat- och magisterexamen i svenska språket samt högskoleexamen, kandidat-, magister- och masterexamen i litteraturvetenskap som omfattas vid Karlstads universitet. Bedömargruppen konstaterar att granskningen av huvudområdet svenska språket varit begränsad, eftersom inte tillräckligt många självständiga examensarbeten har gjorts för att området kunnat ingå i granskningen på de villkor som finns i utvärderingsmodellen.
Svenska språket
För utbildningarna inom svenska språket lyfter bedömargruppen fram flera goda exempel, bland annat arbetet med jämställdhetsintegrering samt en hög grad av flexibilitet där studenterna kan välja att registrera sig på hel- och delkurser. Utvärderingsgruppen ser även ett möjligt utvecklingsområde: att betona kopplingen mellan förvärvad kunskap och fördjupad förmåga och hur detta kan användas i arbetsliv och samhälle samt genomföra alumnstudier för att undersöka kursernas relevans för ämnets studenter. Till de åtgärder gruppen anser att man måste åtgärda hör bland annat att utveckla de vetenskapliga aktiviteterna nationellt och internationellt och att inrätta en professur i svenska språket.
Litteraturvetenskap
För litteraturvetenskap konstaterar utvärderingsgruppen att andelen manliga studenter är liten, men att detta sannolikt inte är något som ämnet ensamt kan åtgärda. Möjliga karriärvägar kan göras tydligare i utbildningarna, menar gruppen och råder ämnet att överväga att införa inslag med tydlig arbetslivsanknytning i utbildningen. Även här bör alumnstudier genomföras och arbetet med kursvärderingar som underlag för systematiskt kvalitetsarbete måste bli bättre. Utvärderingsgruppen konstaterar att lärarna inom litteraturvetenskap är engagerade och förmår skapa en lärandemiljö som de flesta studenter är nöjda med. Det är en god studenttillströmning på grundnivå och måluppfyllelsen för självständiga arbeten är god. Gruppen lyfter även en tydlig medvetenhet om och ett proaktivt förhållningssätt till den egna verksamheten, som ett gott exempel.
Vad är Treklövern?
Ett gemensamt utvärderingssystem för att stärka utbildningskvaliteten infördes under 2016 vid Karlstads universitet, Linnéuniversitetet och Mittuniversitetet, kallat Treklöversamarbetet. Bakgrunden är att lärosätena har ansvaret för att forma egna utvärderingssystem för området kvalitetssäkring, som ersätter den kontroll som tidigare har genomförts av Universitetskanslersämbetet, UKÄ. Syftet är att både kontrollera utbildningarnas kvalitet och bidra till kvalitetsutveckling.

