Kunskap gör Europa mer konkurrenskraftigt
2009-09-03Konferensen "The Knowledge Triangel Shaping the Future of Europe" har nyss avslutats i Göteborg. Konferensen var det största enskilda arrangemanget under det svenska EU-ordförandeskapet när det gäller högre utbildning och forskning. Karlstads universitets rektor Kerstin Norén deltog som seminarieledare.
300 rektorer, forskare och studenter, politiska strateger, ministrar och näringslivsrepresentanter träffades och samtalade under konferensen. Under tre dagar, den 31 augusti till den 2 september diskuterades hur integration av forskning, utbildning och innovation ska stärkas och hur man kan göra Europa till ett konkurrenskraftigt kunskapssamhälle. Ett av seminarierna, "The Knowledge Triangle in a Regional Context" leddes av Karlstads universitets rektor Kerstin Norén.
Vad är det som diskuteras på en sådan här konferens egentligen?
- Diskussionerna har till stor del handlat om samma saker som ligger till grund för Karlstads universitets forsknings- och utbildningsstrategi. Hur kan man skapa ett modernt universitet som samverkar med det omgivande samhället och därmed bidrar till tillväxt regionalt och samtidigt är globalt konkurrenskraftigt när det gäller forskning, utbildning och innovationer, säger Kerstin Norén.
Skiljer sig det något åt vad man säger i Sverige och i andra europeiska länder?
- I övriga Europa är det stort fokus på hur viktigt det är att koppla ihop finansieringen av forskning och innovation. Man pratar också om hur man ska öka kopplingen mellan individuell forskning och större forskningsprojekt och hur det samverkar med innovationspolitiken. Utbildningsfrågorna har också börjat bli mer intressanta ur innovationsperspektiv.
- I Sverige diskuterar vi gärna hur viktigt det är att koppla samman de tre benen forskning, utbildning och innovation i kunskapstriangeln, men finansieringsmässigt är kopplingen mellan forskning, utbildning och innovation marginell.
.
Var det något särskilt som fick mycket uppmärksamhet under konferensen?
- Många diskussioner handlade om hur viktigt det är att ha en diversifiering av universiteten i Europa. Diversifieringen i sig anses ger ett gynnsamt klimat för innovationer, en åsikt som jag delar. Mångfald skapar idérikedom. Universitet med olika inriktningar och styrkor kompletterar varandra.
- Glädjande nog diskuterades också studenterna och vad det är vi vill uppnå i lärprocessen och också frågor om personlig mognad och samhälleligt ansvarstagande.
Vad händer nu med diskussionerna om en kunskapstriangel?
- Förhoppningsvis fortsätter spanjorerna, som tar över ordförandeklubben vid årsskiftet, att driva frågan om kunskapstriangeln och hur forskning och utbildning bidrar till ett starkare innovationsklimat i Europa.