Krisberedskap i skolan: Förbereder eleverna för det oväntade
2023-06-27Räddningstjänsten Karlstadsregionen har med hjälp av forskare från Karlstads universitet tagit ett spännande steg mot att integrera undervisning om krisberedskap i skolan. Genom ett nyskapande undervisningsmaterial för elever i årskurs 1-6 vill de ge kunskaper om hur man förbereder sig inför och hanterar kriser.
- Från strömavbrott till farliga miljöer, det framtagna materialet täcker olika scenarier där viktiga samhällsfunktioner kan slås ut. Genom att ge eleverna ökad kunskap om krisberedskap och verktygen för att klara sig utan dessa funktioner, skapar man en generation som är redo för det oväntade, säger Nina Christenson.
I dagsläget saknas innehåll om krisberedskap och totalförsvar i svenska läroplaner för skolans yngre åldrar trots ökad oro i vår omvärld och svenska myndigheters uppmaningar om att varje människa ska se över sin egen beredskap för oväntade händelser.
Förstudie om Krisberedskap i skolan
Hur kan undervisningen om katastrofriskreducerad krisberedskap utvecklas och stärkas? Det diskuterades i ett seminarium på Karlstads universitet i mitten av juni. Till grund för seminariet låg material från en förstudie där forskare från Centrum för forskning om samhällsrisker, CSR, och de didaktiska centrumen inom samhällsvetenskaperna, CSD, och naturvetenskaperna, SMEER, i samverkan med Räddningstjänsten Karlstadsregionen fokuserat just på detta. Seminariet genomfördes inom en förstudie om Krisberedskap i skolan som MSB finansierat och den rapport som seminariets deltagare fick möjlighet att tycka till om kommer att släppas under hösten.
- Bakgrunden till det här projektet är att vi funderade på hur vi skulle nå ut till yngre målgrupper inom ramen för den enskildes beredskap, säger Filippa Börjeson, Räddningstjänsten Karlstadsregionen. Vi såg att det saknades material för att prata om krisberedskap med yngre åldrar i undervisningen och tog därför kontakt med Karlstads universitet som tagit fram den här förstudien till projektet. Resultatet stärker vår bild att det är viktigt att börja tidigt för att bygga beredskap.
Fokus på fem olika delar
Rapporten är uppdelad i fem delar som ger en övergripande bild av kunskapsläget och presenterar rekommendationer för framtida utveckling av undervisningsmaterial för skolans yngre åldrar. Genom en forskningsöversikt, en granskning av kursplaner, läroböcker och granskning av ett utkast till undervisningsmaterial identifieras områden för förbättring. Dessutom har en spännande övning om egenberedskap genomförts med elever i årskurs 4 för att testa kunskaperna i praktiken.
- Forskningsöversikten visar att det är gynnsamt att undervisa om krisberedskap redan i tidig ålder och att elever som varit med om kriser lär sig mer av krisberedskapsundervisning än elever som inte upplevt kriser, säger Nina Christenson, en av forskarna som deltagit i förstudien.
Få större trygghet
Detta initiativ är ett stort framsteg för att rusta eleverna med viktig kunskap inför framtida utmaningar. Med rätt förberedelser och verktyg kan de möta oväntade situationer med större trygghet. Rapporten kommer att fungera som en värdefull grund för att utveckla undervisningsmaterial och se till att eleverna får en spännande och relevant utbildning om krisberedskap.
- Samarbetet mellan räddningstjänsten och universitetet är en unik och spännande satsning, säger Emelie Hindersson, koordinator på CSR. Det bygger på identifierade behov och integrerar forskningsbaserad kompetens från olika områden som CSR, CSD och naturvetenskapernas didaktik. Det visar på regionens starka fokus på samhällssäkerhet och möjliggörs av korta kontaktvägar och framstående forskningsmiljöer. Det är en kraftfull kombination av resurser som förstärker samarbetet och skapar en lovande grund för framgång.
Fakta
Förstudien genomförs som ett samarbete mellan Räddningstjänsten Karlstadsregionen, som är projektägare, och Karlstads universitet där CSR koordinerar arbetet och Emelie Hindersson, Nina Christenson, Karin Thörne, David Olsson och Martin Jakobsson deltar.