Kreativ undervisning på nya pedagogiska ytor
2008-09-08Det börjar sjuda av aktiviteter på de pedagogiska ytorna i Hus 21. Här finns nya förutsättningar för lärare och studenter att vara med och forma det moderna universitetet.
Lennart Wihk, lärare i designmetodik på Innovations- och designingenjörsprogrammet, har just avslutat en lektion med höstens nya studenter.
- Vi håller till så mycket som möjligt här i den pedagogiska ytan i Hus 21. Det är ett fantastiskt skyltfönster mot omvärlden och ger mig som lärare möjligheter till ett kreativt växelspel mellan undervisning och praktiskt arbete. Det är ett tillfälle att visa vad som faktiskt händer på universitetet.
- Jag vill tipsa så många som möjligt att våga pröva lokalerna. Hus 21 är ju byggt för nya möten och de pedagogiska ytorna ger oss tillfälle att marknadsföra våra ämnen på ett nytt sätt. Studenterna blir mer delaktiga och det smittar av sig i arbetsglädje.
Sophie Skärnell går andra året på innovations- och designingenjörsprogrammet.
- Lokalerna fungerar bäst när man jobbar praktiskt. Vi får själva komma fram till hur vi vill möblera för att det just ska passa det som händer för stunden.
Outforskade möjligheter
Lennart Wihk är väldigt nöjd med de pedagogiska ytorna.
- Att få undervisa i den här typen av lokaler är vad jag har drömt om länge. Det blir inte den klassiska klassrumssituationen utan vi får aktivare studenter. Här finns stora ytor för experiment.
I fredags hade Lennart Wihk en heldag med studenter som tillsammans med en uppdragsgivare från näringslivet, fick tillämpa det som hans kurs handlar om - designmetodik. Dagen startade med att uppdragsgivaren presenterade sitt problem. Sedan satte studenterna igång med att analysera och skapa lösningar enligt den speciella designprocess som används. Arbetet utmynnade under eftermiddagen i en presentation av studenternas idéer och koncept för företaget.
- Att få ett verkligt problem, från ett företag, som ska lösas gör att vi kopplar litteraturen närmare undervisningen. Det blir lättare för studenterna att förstå, säger Lennart Wihk.
I de pedagogiska lokalerna finns fällbara bord på hjul, låsbara skåp och rack med stolar. Möbleringen säger en del om vad man velat åstadkomma - att låta studenter bli mer delaktiga och mindra passiva i en föreläsningssituation. Lokalen är dessutom utrustad med det man kan behöva gällande teknik och material, såsom trådlöst nätverk, whiteboard, blädderblock och skärmväggar. Med 20 fästpunkter i taket, en travers och en mobil scen, finns nästan obegränsade möjligheter för undervisning, experimentell verksamhet, utställningar eller det man själv har idéer om.
Monica Jakobsson, programledare på Innovations- och designingenjörsprogrammet, ställer gärna upp och guidar intresserade i lokalerna.
- Vi ser med spänning fram emot vilka ämnen och verksamheter som kommer att växa fram i lokalen. Nu planeras bokningen för läsperiod fem, november och december. Jag vill passa på att påminna om att lokalen fortfarande är hyresfri för utbildnings- och forskningsverksamhet inom universitetet. Först till kvarn.....
21A258, som den pedagogiska ytan heter, bokas via monica.jakobsson@kau,se eller lars.carlsson@kau.se.