Konsumentdrivet innovationsarbete inspirerade
2010-01-18Hur ska Brämhults Juice fånga upp sina användare för att ta vara på deras idéer? Och hur kan SCA skapa mer värde av en, för de flesta, helt ointressant förpackning för hushållspapper?
Karlstads universitet i samarbete med The Packaging Arena och Dotank, är först i Norden att ge kunskap om konsumentdrivna innovationsprocesser i kursen Userinnovation.
Karlstads universitet har under hösten erbjudit en unik kurs på avancerad nivå där studenter från olika fakulteter och program jobbar tillsammans med ett verkligt projektuppdrag för ett företag. Höstens kurs har innehållit ekonomer, beteendevetare, innovations- och designingenjörer, personalvetare och studenter som läst medie- och kommunikationsvetenskap eller turism. Under torsdagen var det dags för dem att presentera sina uppdrag och resultat. En hel termin har de haft på sig och mer än 1000 användare har varit involverade.
- I Sverige är vi generellt sett starka på forskning och utveckling men svaga på innovationer, säger Lars Sandberg på Dotank. Undersökningar visar att det mest sannolika för att kunna komma fram med innovationer är att inkludera användarna i processen. Den här kursen ger metoder och strategier för att involvera användarna eller konsumenterna.
Fyra helt skilda uppdrag
Ett 20-tal studenter har jobbat med fyra olika uppdrag för företagen ICA, Oriflame, SCA och Brämhults. I projektgruppen Oriflame var uppdraget att skapa nya idéer på hur man öppnar ett läppstift. SCA ville lyfta värdet av sitt Torkypapper genom att förändra den förpackning som det levereras i. Brämhults Juice önskade utveckla sina produkter genom att aktivera trogna kunder och ICA planerar en egen barnavårdsserie och ville veta vilken typ av förpackning kunderna vill ha för att de ska använda den. Gemensamt för alla är att man haft verkliga projekt som en utmaning. Genom att involvera, kartlägga och analysera har man fått fram nyckelpersoner, vilka vanor de har och hur de förhåller sig till olika saker i omvärlden.
- Nästa vecka ska vi presentera projektet för ICAs produktledning, berättar studenterna Teija Korhonen och Peter Olesen. Vi har tagit fram en prototyp av pumpflaska i plast med enhandsfattning för barnolja och barntvål. Den är framtagen bland annat med hjälp av föräldrars behov och utvärderad av personal på förskolor.
Nöjda uppdragsgivare
Hans Edström som är produktutvecklare på ICA har bara positivt att säga om studenternas resultat.
- De har gjort ett jättebra jobb. Jag har svårt att se att vi inte skulle göra verklighet av det här som gruppen kommit fram till.
Christian Grännfeldt, förpackningsutvecklare inom tissue, mjukpapper, på SCA i Göteborg är imponerad av sin grupp studenter och vad de åstadkommit.
- De fick en svår frågeställning. Business to business-lösningar ska fungera över hela världen och det kostar mycket pengar att ändra en förpackning som ska passa alla.
Studenterna har lyckats väldigt bra med uppdraget på så kort tid. Vitsen för oss med att ta in studenter är att de tänker annorlunda. Dessutom har ni här på Karlstads universitet spetskompetens genom Centrum för tjänsteforskning, som både ger resultat och teknik.
Userinnovation är en unik kurs där studenter får möjlighet att arbeta med riktiga företagscase genom The Packaging Arenas nära samverkan med näringslivet. Samarbetet kring Userinnovation har skapat en mötesplats för näringsliv och akademi kring gemensamma projekt med ökad innovationskraft hos företagen som följd. Kursen och företagscasen har varit ett samarbete mellan Dotank som under perioden varit en del av The Packaging Arena, Centrum för tjänsteforskning, och ämnesområdena företagsekonomi och maskinteknik vid Karlstads universitet. Företagssamarbetet medfinansieras av Europeiska Regionala Utvecklingsfonden.