Konsten att skapa värde på riktigt – för kund, patient eller medborgare
2025-05-05Hallå där Per Kristensson, psykologiprofessor och föreståndare vid Centrum för tjänsteforskning (CTF) vid Karlstads universitet! Du har nyligen släppt boken ”Rätt räcker inte – att göra nytta på riktigt”. Vad handlar den om?
– Den handlar om hur olika typer av organisationer bättre kan möta och skapa värde för kunder, patienter eller medborgare. I boken identifierar vi en ökad ineffektiv byråkrati, regelstyrning och ett arbetsliv där fokus alltför ofta ligger på kontroll snarare än verklig nytta, att hjälpa dem organisationen finns till för. Vi ser ett samhälle idag där det blivit viktigare för anställda att göra rätt än att skapa värde för de som organisationen finns till för. Det blir rätt på pappret – men fel i verkligheten.
Varför har du valt att skriva denna bok?
– För att de problem och utmaningar vi ser i dagens arbetsliv är angelägna och påverkar många människor och organisationer. Och för att forskning vid CTF kan kasta ljus på dessa och bidra med viktiga insikter som kan underlätta människors liv. Jag hoppas att boken kan bidra till att vår forskning når ut till en bredare publik - en allmänhet som annars sällan kommer i kontakt med vår forskning. I boken ger jag exempel från min forskning, bland annat från studier om kreativitet och socialpsykologi som visar hur lätt människor påverkas av regelverk.
Värdeskapande är ett återkommande begrepp både i din bok och i forskning vid CTF. Vad menas med värdeskapande?
– Det är den upplevelse som uppstår när en användare - exempelvis en kund, patient eller medborgare - får sina behov tillgodosedda, når ett mål eller kan utföra en uppgift. Värde skapas ofta när något blir enklare, bättre eller när vi blir kvitt något som hindrar oss. För en livsmedelsbutik kan det handla om att ge inspiration till nästa middag. Inom hälso- och sjukvården kan det innebära att hjälpa människor att återfå hälsan.
Värdeskapande är centralt i CTF:s forskning, som utgår från hur organisationer kan skapa värde genom olika typer av tjänsteerbjudanden, till exempel digitala tjänster. Det är också temat för Kundinnovationsdagen som vi arrangerar den 27 maj på Karlstad CCC. Då presenterar vi exempel på hur organisationer arbetar för att skapa värde för sina kunder – och vi presenterar Sveriges mest innovativa företag, det företag som har lyckats bäst med att skapa värde för sina kunder – på riktigt.
Detta är din andra bok tillsammans med Klas Hallberg – hur kommer det sig att en forskare och en komiker väljer att skriva böcker ihop?
– Det är en bra fråga! Och det finns framför allt två skäl till detta. För det första: underhållare i allmänhet - och Klas i synnerhet - är duktiga på att omvärldsspana och se vad som händer i samhället. För det andra: som forskare vill jag nå ut med mina kunskaper, och att skriva tillsammans med någon som använder humorn som verktyg gör att jag kan nå ut till en bredare publik än jag någonsin gjort med vetenskapliga publikationer.
Den populärvetenskapliga boken ”Rätt räcker inte – Att göra nytta på riktigt” är skriven av Per Kristensson och författaren och föreläsaren Klas Hallberg. Boken vänder sig till ledare och chefer inom offentlig och privat sektor samt medborgare, kunder och klienter med intresse för temat.

