Konsten att förstå och entusiasmera studiemotivation
2019-02-05Att motivation är en viktig förutsättning för att lära sig saker är nog de flesta eniga om. Inte minst i skolan. Detta finns noga föreskrivet i läroplaner och är undersökt genom forskning. Men är det verkligen brist på motivation som är problemet om undervisning misslyckas eller ligger bristen snarare i vår förståelse för motivation? Nu finns det en bok i ämnet.
Boken tar upp att lärandet så långt det är möjligt bör vara ett självändamål och att motivationen ska finnas inbakad undervisningsinnehåll och undervisningsformer. I lärandet ska man vilja lära sig mer.
- Har en elev läst om Pompeji i historia vill hen i bästa fall också veta mer om vulkaner inom kemin, som i sin tur öppnar experimentella möjligheter, som i sin tur gör anspråk på matematikämnet, som i sin tur… En kunskap efterfrågar snart en ny insikt. Det kan man gott utnyttja, säger Stefan Jerkeby, lektor i pedagogiskt arbete och författare till boken Att redan vara motiverad – om hinder och möjligheter för lärande.
Hur lärare kan förhålla sig till motivation som redan finns
Stefan Jerkeby menar att dagens undervisning riskerar att bli alltför bedömningsstyrd, på bekostnad av själva kunskapsinnehållet och den lärandelust som idealt sett bör ha sin källa i det man ska lära sig och sättet man lär sig på. Med en rad exempel visar han också på hur lärares motivationsarbete består i att hantera olika typer av högst vardaglig motivation, motivation som alltså redan finns där invävd i vårt sociala samspel.
- Vad vi vill är som oftast reglerat av vilka vi anser oss vara och hur vi förhåller oss till prioriterade värden, psykosociala risker och föreställningar om trygghet och förutsägbarhet, säger Stefan Jerkeby.
Boken problematiserar på teoretisk grund en del invanda föreställningar om motivation, men ger också handfasta exempel på hur man som lärare och pedagog kan förhålla sig till den motivation som i förekommande fall redan finns. Motivationen eller ”motivationerna” kan ju mycket väl finnas där utan att omedelbart ge sig till känna som vetgirighet eller lust att lära.
- Jag ville ge en bild av hur motivationen följer i lärandets spår, helst inte det omvända.
Läs mer om boken Att redan vara motiverad – om hinder och möjligheter för lärande.

