Konkreta exempel på beteendeförändringar under Tjänsteinnovationsdagen 2024
2024-06-19– Forskningen kring beteendeförändringar och innovation inom Centrum för tjänsteforskning (CTF) har en tydlig relevans i vårt samhälle, säger Per Kristensson, föreståndare för CTF vid Karlstads universitet.
Årets Tjänsteinnovationsdag lockade knappt 200 besökare till Karlstad. Föreläsningar med fokus på beteendevetenskap, digitalisering och innovation stod på agendan - kunskap som kan användas för att skapa bättre produkter och tjänster och en mer hållbar samhällsutveckling. Per Kristensson är nöjd med årets upplaga.
– Jag tyckte dagen var mycket lyckad ur flera perspektiv. Dels för att vi hade en förhållandevis stor publik, men också för att de föreläsare vi hade lockade åhörare från hela Sverige. Det ser jag som ett kvitto att vår forskning är relevant och viktig.
Tjänsteinnovationsdagen innehöll föreläsningar med Joseph Harrington och Kajsa Westling (Samhällsnytta), Jason Potts (RMIT Melbourne), Lina Svensberg (Compare), Niklas Laninge (Nordic Behavior Group) och Per Kristensson (CTF) samt Karin Brodén (CTF).
– Det dominerande tankesättet kring hur man stimulerar innovation håller inte längre och vi i Sverige befinner oss i en unik position för att kunna göra det bättre. Sedan upplevde jag det Värdeskapande Samtalet som mycket bra och gav konkreta exempel i hur man kan lyckas med beteendeförändring.
Vad kan du berätta om det fortsatta arbetet inom CTF?
– Under hösten kommer vi jobba mer med hur vi kan driva olika typer av tjänsteinnovationsprojekt, säger Per Kristensson. Exempelvis kommer vi att genomföra en ny mätning av Svenskt Innovationsindex. Resultatet kommer att presenteras under Tjänsteinnovationsdagen 2025.