Konferens med fokus på lärarutbildningens utveckling
2023-05-29Den 8-10 maj arrangerade nätverket The Teacher Education Policy in Europe, TEPE, en internationell konferens vid Karlstads universitet. Konferensen, med 90 deltagare, lyfte styrkor och utmaningar kopplat till lärarutbildningen.
– Fokus den här konferensen har varit på hur vi kan anpassa och utveckla lärarutbildningen när samhället och ämnen förändras, säger Nina Kilbrink, docent i pedagogiskt arbete, och en av initiativtagarna bakom konferensen som dessutom sitter i styrelsen för TEPE.
TEPE:s uppdrag är att samverka och lyfta fram forskning som kan påverka politik och praxis samt att stärka relationerna mellan beslutsfattare, forskare och praktiker. En viktig del är erfarenhetsutbyte och där spelar den årliga konferensen en viktig roll då forskare, lärarutbildare och beslutsfattare träffas för att för att diskutera ärarutbildningsrelevant forskning som i förlängningen också skulle kunna påverka regelverk och styrdokument.
– Det är en viktig del i vårt internationaliseringsarbete att vi är med i TEPE och kan vara med och utveckla lärarutbildningen vidare, säger Nina Kilbrink. Även om systemen ibland ser olika ut och att olika länder har skilda förutsättningar så kan man ändå inspireras och få många idéer av varandra. Vi hade också stor representation från Karlstad, vilket tyder på att många här är engagerade i lärarutbildning och forskning med relevans för lärarutbildning.
Kunskapsomvandling i och om lärarutbildningen
Konferensens tema var ”Transformation of knowledge in and on teacher education: policy and practice in times of change”.
– Vi valde att ha ett tema om omvandling av kunskaper eller transformation som vi också brukar kalla det, säger Nina Kilbrink. Transformation är ett begrepp som forskningsgruppen Research on Subject-specific Education, ROSE, här på universitetet jobbar mycket med. Det är också ett ganska brett område som många kan känna sig inkluderade i.
Gemensamma föreläsningar varvades med parallella sessioner och posterpresentationer. Det var nöjda konferensdeltagare som lämnade universitet den 10 maj.
– Det är så mycket som jag tar med mig, säger Kristina Palm Kaplan, lektor i matematikdidaktik vid Högskolan i Gävle. Båda key note-talarna var jättebra och det var även diskussionerna om bildningsideal med fokus på vad och varför. Jag tar även med mig nya bekantskaper. Nu har jag jättemycket att bearbeta och smälta på vägen hem.
– Det har varit en inspirerande konferens med flera exempel på hur vi kan stärka ämnesdidaktik och föra samman teori och praktik, säger Fjolla Kacaniku, doktor i utbildningsvetenskap vid University of Prishtina, Kosovo. Jag tycker att Karlstads universitet och forskarna här kopplar ihop det på ett bra sätt, något som vi som individuella forskare har nytta av men också i ett större sammanhang för att driva lärarutbildningen framåt.
Mer information
Läs mer om konferensen på TEPE 2023 Conference | Karlstads universitet (kau.se)