Kompetensutveckling säkrar kvalitet i lärarutbildningen
2009-09-14Karlstads universitet utbildar idag lärare inom samtliga verksamhetsområden. Det tänker man göra även i fortsättningen. Kvaliteten ska säkras bland annat genom kompetensutveckling i ämnesdidaktik.
- Som lärare räcker det inte med att ha goda kunskaper i ett ämne. Man måste kunna omsätta sin kunskap och lära ut den till andra, veta hur teori blir praktik. Ämnesdidaktisk kompetensutveckling för adjunkter och disputerade är ett led för att Karlstads universitet ska kunna ansöka om examensrättigheterna i en kommande lärarutbildningen, säger en av de ansvariga för kompetensutvecklingen, Ingrid Mossberg Schüllerqvist, CSL, Centrum för språk- och litteraturdidaktik.
Ämnesdidaktik - ett prioriterat område
Sigbritt Franke, som har lett utredningen om en ny lärarutbildning, har lagt vikt vid att ämnesdidaktik ges stort utrymme i det framtida lärarprogrammet. Vid Karlstads universitet finns redan aktiva ämnesdidaktiska forskare, och kompetensutvecklingen ger möjligheter för andra disputerade forskare att fördjupa sina kunskaper inom ämnesdidaktik. De disputerade lärarna ska också fungera som uppsatshandledare för adjunkterna i projektet.
Vid Karlstads universitet arbetar många adjunkter med lång erfarenhet av lärarutbildning. Flera av dessa har också jobbat många år ute i skolorna.
- De har beprövad erfarenhet av undervisning, men Högskoleverket kritiserar att de inte är forskarutbildade. Därför vill vi att fler adjunkter ska få erfarenhet av forskning. Vi hoppas att kompetensutvecklingen bidrar till att Karlstads universitet utvecklar former för hur beprövad undervisning kan göras till dokumenterad erfarenhet, säger Annika Löfdahl.
Nöjda deltagare
- Upplägget och innehållet i utbildningen ser mycket bra ut. Det blir mycket samtal med kollegor från andra ämnen om didaktikfrågor, vilket är oerhört stimulerande och roligt. Jag siktar även på att få en djupare behörighet. Först och främst en magisterexamen, men jag räknar med en masterexamen, säger Birgitta Holm, adjunkt och programansvarig för den kompletterande lärarutbildningen.
För de disputerade lärarna är målet bland annat att de ska fungera som uppsatshandledare för adjunkterna.
- Jag har stora förväntningar på fortbildningen. Jag vill fördjupa mina kunskaper inom det ämnesdidaktiska området. Det finns ett stort behov av denna kompetens. Mina nuvarande kunskaper har en slagsida mot den skolnära pedagogiken. Det är ett också ett oerhört viktigt område, men min förhoppning är att det ska gå att kombinera pedagogik med ämnesdidaktik på ett fruktbart sätt. Mitt främsta mål med kursen är att ta fram en översikt av den forskning som gjorts om skolundervisning i samhällskunskap och då med fokus på de yngre åldrarna, säger Martin Kristiansson, lektor inom samhällskunskap.
Lovordad satsning
- Det här är något av det roligaste och mest spännande jag gjort på flera år, säger Ingrid Mossberg Schüllerqvist. Karlstads universitet har fått beröm från Högskoleverket; de har lyft fram vår ämnesdidaktiska kompetensutveckling som ett gott exempel på möjligheter att bredda kompetenser och stärka forskningsanknytningen.
Ett samarbete mellan ämnesdidaktiska och utbildningsvetenskapliga centrumbildningar
Det är fyra forskningsgrupper som håller i kompetensutvecklingen; de ämnesdidaktiska centrumbildningarna vid Karlstads universitet: CSL, Centrum för språk- och litteraturdidaktik, kursansvarig Ingrid Mossberg Schüllerqvist, SMEER, Science, Mathematics and Engineering Education Research, kursansvarig Michal Drechsler, CSD, Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik, kursansvarig Ann-Kristin Högman samt UBB, Utbildningsvetenskapliga studier av barn- och barndom, kursansvarig Annica Löfdahl.
Stor satsning som förhoppningsvis blir permanent
Utbildningen är på kvartsfart och har två olika inriktningar: en som vänder sig till universitetslärare i ämnen (inriktningar) mot tidigare- och senarelärare samt gymnasielärare, och en som riktas mot förskola, fritidshem och skolans tidigare år.
Det finns två olika spår i kompetensutvecklingen: ett för adjunkter och ett för disputerade. Adjunktsspåret leder till en magister- eller masterexamen och spåret för de disputerade lärarna ska leda till en forskningsöversikt eller produktion av en vetenskaplig artikel.
Projektet kommer att pågå åtminstone till och med år 2011. Men förhoppningen är att den ämnesdidaktiska kompetensutvecklingen ska bli mer permanent.
Vill du veta mer?
Här finns kursplaner, kontaktuppgifter och annan information.
en av de de ansvariga för kompetensutvecklingen.
en av de de ansvariga för kompetensutvecklingen.