Kommersialisering av privatlivet
2006-06-20Kommersialiseringen av privatlivet ökar, bland annat i form av tjänster som bröllopsfixare och nannys. Professor Arlie Russell Hochschild, världsledande inom emotionsforskning och relationer mellan familj och arbetsliv föreläste om sin forskning vid sitt besök på Karlstads universitet.
- Vi är mycket glada att vi kunde få hit Arlie Russel Hochschild samtidigt som vi har vår konferens med sociologin på högskolan i Lillehammer, säger Gerd Lindgren, dekan på fakulteten för samhälls- och livsvetenskaper. Ämnet sociologi bedriver ett växande samarbete med högskolan i Lillehammar, bland annat har man en årlig samverkanskonferens som i år ägde rum i Karlstad. Man träffas för samtal kring gemensamma utbildnings- och forskningssatsningar.
Professor Arlie Hochschild från University of Californa, Berkeley presenterade sin senaste forskning under rubriken "Commercialization of Intimate Life: Markets, Symbols and Emotions". I USA ser man en ny servicesektor växa fram som vänder sig till en marknad som kan sägas vara privatlivet eller hemmet. Det är i och för sig inget helt nytt, i alla tider har man haft pigor och barnflickor och det känslomässiga engagemanget har varit en del av tjänsten. Det som erbjuds idag är ett mycket bredare tjänsteutbud med en tydligare fokusering på det känslomässiga. man kan exempelvis ha någon som håller ens gamla förälder sällskap eller skaffa sig själv en livscoach. Forskningen visar också att kunderna som köper dessa tjänster blir alltmer beroende av de personer som tillhandahåller tjänsten. I USA kan du för 40 dollar i timmen hyra en vän som ger dig sin odelade uppmärksamhet och lyssnar till dina bekymmer. Många av kunderna är arbetande mammor, vilka också är de som känner det som ett moraliskt dilemma att köpa tjänster i privatlivet, som att ta hand om barn, gamla, ordna barnkalas med mera. Man kan också se möjligheten att köpa sådana tjänster som ett tecken på ökande klasskillnader i samhället.