Klimatforskare släpper en ny läroplan på COP29
2024-11-28Klimatförändringar skapar inte bara naturkatastrofer utan också klimatoro, särskilt hos unga. För att möta detta lanserade en forskare från Karlstads universitet och The Long Game-teamet en ny läroplan vid FN:s klimatkonferens COP29 i Azerbajdzjan. Syftet? Att få fart på verkliga klimatåtgärder och samtidigt hjälpa unga att hantera sina oroskänslor kring klimatförändringar.
– Klimatoro är inte bara ett begrepp – det är en verklighet för majoriteten av unga världen över, säger Avit Bhowmik, lektor i risk- och miljöstudier på Karlstads universitet. Många känner att deras oro för klimatkrisen inte tas på allvar och att deras röster ofta ignoreras.
För att ändra på detta startade Avit Bhowmik och andra forskare från olika delar av världen, nätverket The Long Game under COP27 i Egypten 2022. Visionen är att använda klimatutbildning som en motor för verklig förändring och ge unga verktyg för att göra skillnad.
– Vi har tagit fram en utbildningsmetod som bygger på ”gamification” – alltså att använda spel och kreativt lärande för att göra svåra ämnen som klimatkrisen mer engagerande, säger Avit Bhowmik. Det kan handla om allt från berättelser och problemlösningsspel till simuleringar och konstutställningar.
Nu har gruppen tagit det ett steg längre genom att släppa en läroplan som visar exakt hur lärare och skolor kan använda spelen för att engagera unga i verkliga klimatprojekt.
– Den här läroplanen handlar inte bara om att sitta i klassrummet – den visar hur skolor kan bli levande labb där elever får vara med och lösa riktiga klimatproblem, säger Avit Bhowmik. Förhoppningen är att det inte bara minskar klimatoro utan också ger unga hopp och motivation att agera.
Just nu testas läroplanen i skolor i fem olika länder, med hjälp av lokala förändringsledare. Projektet stöds av Risklab och den nybildade tvärvetenskapliga forskargruppen som ligger bakom KAU Transformation Lab.
- Läs mer om The Long Game här!