Klassisk Wallraff-journalistik och AI fyllde höstens Anderseminarium
2024-10-25Det var med stora insatser som TV4:s Kalla fakta gav sig ända in i kärnan av Sverigedemokraternas kommunikationsavdelning för att avslöja partiets nätkrigare. Men det gav resultat. ”Undercover i trollfabriken” utsågs till Årets granskning. Under årets andra Anderseminarium föreläste Kalla faktas Emil Hellerud om utmaningarna med att gräva i det digitala medielandskapet. Andersalen på Karlstads universitet var fylld till sista plats.
– Dels har vi det etiska med en sådan här granskning, förklarade Emil Hellerud. Och dels är det juridiska också något man behöver ta hänsyn till.
Emil Hellerud berättade om hur granskningen hade planerats och de hinder man kan stöta på som Wallraffande journalist.
– Daniel Andersson var väldigt noga med att vara en person på jobbet och sedan byta kläder och frisyr när han kom hem, förklarade Emil Hellerud. Det var viktigt för honom att skilja på jobb och fritid. Och vår plan var att göra det här under en kort tid. Det visade sig dock att vi höll på mycket längre än planerat. Men, som sagt, det gav resultat.
Peter Dahlén och Emelie Kempe från Linnéuniversitet har startat en kurs i AI-driven journalistik och medieproduktion.Kursen pågår i tio veckor och fokuserar på både praktiska och teoretiska aspekter av AI, inklusive juridik, etik och det konkreta hantverket bakom AI-verktyg. Kursen lockar många yrkesverksamma inom media och har gett eko ända över Östersjön.
– Det här är första gången som vi har en student som pendlar från Finland, sa Peter Dahlén.
Michael Karlsson är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Karlstads universitet och har tillsammans med forskarna Joanne Kuai, Cornelia Brantner, Elizabeth van Couvering och Salvatore Romano undersökt chatbottars trovärdighet på fem språk. Resultatet förvånade Michael Karlsson.
– Det är väldigt mycket faktafel i svaren användarna får. Det här ger konsekvenser i form av att vi får sämre informerade medborgare som dessutom får det svårare att värdera informationens kvalitet.
I övrigt medverkade Agnes Stenbom från Schibsted som diskuterade vikten av medieförtroende i en tid av generativ AI och Olle Zachrison från Sveriges Radio som belyste hur public service-företaget arbetar strategiskt med AI.
– Agnes och Olle är också grundarna till Nordic AI Journalism, som blivit en viktig aktör för att sprida kunskap och etisk reflektion hos nordiska nyhetsorganisationer, säger Anderseminariets projektledare Carina Tenor.
Anderseminariet avslutades med ett panelsamtal med Tomas Thynander (Arvika Nyheter), Morgan Schmidt (Värmlands Folkblad), Andreas Nilsson SVT Örebro och Caroline Englund (NWT Media) där hur lokal journalistik hanterar teknologiska förändringar diskuterades.
Om Anderseminariet
Anderseminariet i journalistik anordnas en gång per termin av medie- och kommunikationsvetenskap i samarbete med Anne-Marie och Gustaf Anders stiftelse för medieforskning.

