– Klargör synen på adjunkters forskarutbildning!
2000-11-29Hur ska universitet och högskolor stödja adjunkters forskarutbildning och därmed utveckling till lektorer? Den frågan har prorektor BengtOve Gustavsson utrett för Sveriges universitets- och högskoleförbund (SUHF).
– Frågan om forskarutbildning har SUHF utrett i många år och ur flera vinklar, säger BengtOve Gustavsson. Nu var det dags för adjunkters forskarutbildning.
Syftet med utredningen var att ge en översiktlig beskrivning av adjunkter som grupp och deras engagemang i forskarutbildning, att göra en analys av deras problem samt presentera förslag till åtgärder. Arbetet började förra hösten och har genomförts av BengtOve med hjälp av Eva Sundberg på rektors stab och kansli.
Undersökningen av adjunkter som grupp visar att 30% av lärarkåren är adjunkter utan egen forskarutbildning. På äldre universitet är siffran lägre – där har fler forskarutbildning. Orsakerna till det finns i traditioner och i skillnader i utbildningsuppdrag. Medelåldern ligger mellan 45 och 54 år.
– Adjunkterna är gamla men inte nära pension och behöver därmed kompetensutvecklas ytterligare. Det är en stor och betydelsefull grupp.
65 % har aldrig varit antagna till forskarutbildning, 27% är antagna och aktiva och 8 % är antagna men avhoppade eller passiva.
– Det finns alltså ett stort behov av kompetensutveckling men alla ska inte genomgå forskarutbildning. Det är inte enda vägen. T ex arbetsplatspraktik är ett annat alternativ.
BengtOve Gustavsson undersökte också vilka problem som adjunkter kan stöta på när de går forskarutbildning. Det kan vara individuella förhållanden som psykologiska problem att lämna sin invanda, trygga lärarroll och svårigheter att gå in i en doktorandroll och handledas av kollegor. Det kan också vara institutionella problem som tid- eller resursbrist eller att forskarutbildningen är svagt utbyggd inom ens ämne, eller kanske till och med helt saknas. Då måste man få den genom ett annat lärosäte. Personalpolitiken spelar självklart också in. Adjunkters utveckling är ofta viktigt i retoriken, men hur är det i praktiken? Få lärosäten har policies med tydliga mål för lärarrekrytering och utvecklingen av adjunkterna.
-Utredningen föreslog att lärosäten bör öka medvetenheten om adjunkters situation, ge ett uthålligt och målinriktat stöd från organisationen samt göra individuella överenskommelser mellan adjunkten och institutionen.
På organisationsnivå bör universitet och högskolor tillsätta mer resurser och mera tid för forskarutbildning.
– Men det kräver en satsning från staten, säger BengtOve Gustavsson.
Det kan också röra sig om interna satsningar på universiteten eller avtal mellan universitet och högskolor om antagning till forskarutbildning.
Förslagen till rekommendationerna till medlemmarna blev:
* Gör en policy med era ställningstaganden; klargör behovet av och synen på adjunkter, kompetensutveckling och forskarutbildning.
* Ställ krav på staten i den här frågan i era budgetförslag.
* Lös den organisatoriska frågan genom interna prioriteringar och samverkan.
* Underlätta adjunkters forskarutbildning genom stöd till dem från institutionerna, genom att forskarutbildning premieras vid lönesättning och genom att ställa krav på forskarutbildning vid rekrytering.
SUHF fattade beslut helt enligt utredningens rekommendationer.
Rapporten finns i pdf-format på SUHFs webbplats.