Kartor hjälper lärarstudenter
2008-09-03Lärarutbildningen består av en mängd olika inslag som inte alltid upplevs som en sammanhängande helhet.
- Utbildningsstrukturen måste bygga på kontinuiteten i studenternas lärande. Ett sätt är att använda föreställningskartor, säger Hans-Åke Scherp, docent i pedagogik vid Karlstads universitet.
- En föreställningskarta kan ses som en grafisk presentation av en individs tankar om ett visst fenomen. Lärares sätt att hantera det intensiva händelseflödet i skolan påverkas av föreställningar om hur man på bästa sätt bidrar till elevernas lärande och utveckling. Därför är det viktigt att studenterna under sin utbildning får hjälp med att fördjupa och synliggöra sitt lärande om lärande, säger Hans-Åke Scherp.
Ökar förståelsen mellan student och handledare
Föreställningskartor har också visat sig vara ett bra verktyg i mötet mellan studenter och handledare. Genom att jämföra sina kartor kan det bli lättare att förstå varandra och studenterna kan slippa kommentarer som "Välkommen ut i verkligheten, nu ska du få lära dig hur det egentligen är".
- Vardagsverksamheten utgör grunden för forskning och vetenskap. På universitetet möter lärarstudenten de senaste forskningsrönen och handledaren har beprövad erfarenhet. Föreställningskartor är ett verktyg för att föra samman dessa kunskaper.
Nöjda studenter
Föreställningskartorna har använts av studenter i kursen Naturkunskap i vardagen på distanslärarutbildningen. Och det med gott resultat:
"Arbetet med föreställningskartor har gett mig väldigt stor insikt i hur jag tänker på och ser mig som pedagog" och "Att göra en föreställningskarta på min lärarutbildare var väldigt intressant med tanke på hennes långa arbetslivserfarenhet. Jag fick och såg en massa nya infallsvinklar som jag inte hade haft i åtanke." är några av kommentarerna från nöjda studenter.
- Än så länge är det bara lärarstudenter i ett program på distans som mer systematiskt har använt kartorna. Men vi har fått så positiv respons från både studenter och lärarutbildare så vi fortsätter att utveckla arbetet i flera program både på distans och campus, säger Hans-Åke Scherp.