Karriärveckan bjuder på personliga varumärken, social kompetens och vägen till jobb
2012-04-12Vad händer på en anställningsintervju? Hur kan jag marknadsföra mig genom sociala medier? Duger mitt cv? Hur är det att studera utomlands? Dessa och många andra frågor besvaras under Karriärveckan på Karlstads universitet vecka 16.
För andra gången i ordningen arrangeras Karriärveckan, fem dagar fyllda med föreläsningar och work shops i syfte att förbereda studenter inför arbetsmarknaden. Varje dag har sitt unika tema och flera föreläsningar kopplade till detta.
Bland de medverkande finns Lena Hedström från Stora Enso som pratar om hur rekrytering på en global koncern går till. Jenny Eklund, ägare av Bulldozer, ställer frågan om det personliga varumärket betyder något eller om det bara är en trendig snackis. En panel bestående av Karin Vangstad från Qtym, Thomas Bylund från Proffice, Marianne Pettersson från Adecco samt Pauline Eriksson, författare, frilansjournalist och bloggare diskuterar vad social kompetens innebär. Totalt hålls över femton, däribland två internationella, föreläsningar under veckan.
På onsdagen kommer en av Sveriges största arbetsmarknadsdagar, Hotspot, att äga rum på universitetet i samband med Karriärveckan. Cirka hundra företag, organisationer och kommuner finns då på plats för att rekrytera studenter.
Tema för respektive dag:
Måndag: Konsten att söka praktik, examensarbete och jobb
Tisdag: Ditt personliga varumärke
Onsdag: Hotspot
Torsdag: Ditt driv
Fredag: Forskning och studier som karriär
Fullständigt program med tider:
kau.se/samverkan/karriarveckan