Karlstadsstudenter hjälpte Skatteverket
2012-04-17På Skatteverket startade för ett par år sedan ett utvecklingsarbete för att bland annat se hur man kan utveckla information och kanaler för att bättre nå medborgare och företagare. I Karlstad vände sig Patrik Lindmark, Skatteverket, till Handelshögskolan vid Karlstads universitet och presenterade en idé på Uppsatstorget. Och resultatet blev två uppsatser med olika perspektiv.
På uppsatskurserna i företagsekonomi har man sedan länge haft traditionen med att ordna uppsatstorg - en mötesplats där till exempel yrkesverksamma från företag, organisationer eller forskar från universitetet har presenterat idéer för uppsatsämnen. Studenterna har sedan tagit kontakt och valt utifrån intresse och område. Martin Fransson forskar i företagsekonomi och är knuten till Centrum för tjänsteforskning. Han håller i uppsatskursen och tog vid början av vårterminen lite nya grepp för att utveckla konceptet. Via ett webbformulär kan nu företagare och offentliga aktörer fylla i förslagen till uppsatsämne
- Målet är att få en större spridning i näringsliv och bland offentlig verksamhet genom att bland annat underlätta hur man tar kontakt och lämnar information om sin idé. Webbformuläret gav oss möjlighet att strukturera informationen bättre.
Resultatet blev att studenterna tog del av ett 15-tal ämnen som presenterades av såväl arbetsgivare som forskare.
Skatteverkets initiativ
En av de arbetsgivare som anmälde sin idé var alltså Skatteverket i Karlstad. Tidigare har det ofta varit studenter som sökt upp myndigheten och velat skriva uppsatser om olika skattefrågor.
- Men den här gången var det vi som vände oss till studenterna för att få en fråga belyst i ett analytiskt sammanhang. Frågan var kort och gott: När, var och hur behöver medborgarna information från Skatteverket? Fyra studenter har nu parvis skrivit två uppsatser. Jag var med på seminarierna och det var väldigt intressant att vara med i diskussionen. Studenterna har sagt saker som vi behöver höra - det är bra, konstaterar Patrik Lindmark.
Uppsatserna utgör ett viktigt bakgrundsmaterial i Skatteverkets arbete - ett projekt som är nationellt och där även studenter från Göteborgs universitet bidragit till att belysa olika frågeställningar. Gemensamt är att man vill ta ett samlat grepp på informationen för att de olika kanalerna bättre ska samverka.
Fördelar med studentsamverkan
De två uppsatserna från Karlstad handlar om dels momsregler vid import, där även Tullverket är berörda, dels om Skatteverkets kommunikation till gruppen mellan 20 och 30 år. Johan Alfredsson och Jakob Larsson skrev tillsammans uppsatsen "Skatteverkets kommunikation med medborgarna". Under våren bjöds de in till Skatteverket för att presentera sin uppsats. Såväl utvecklingsaktivitetens representanter som representanter från Skatteupplysningen deltog vid presentationen.
- Det var verkligen givande att skriva tillsammans med Skatteverket. Vi fick en inblick i deras verksamhet och det känns bra att ha skrivit en uppsats som verkligen kommer till nytta i praktiken. De var ett bra bollplank samtidigt som de inte var främmande för idéer från oss. Dessutom skapar det kontakter för framtiden, säger Johan Alfredsson och Jakob Larsson.
För Skatteverket har samarbetet med studenterna flera fördelar.
- Studenter uppfattas som objektiva av medborgarna, vilket resulterar i ärligare svar. Det är jättebra! Det har även varit berikande för oss som jobbar på Skatteverket. Kontakterna med Handelshögskolan har varit smidiga, studenterna positiva och motiverade och handledningen har vi inte upplevt som särskilt betungande. Uppsatserna kommer att vara till direkt nytta i vår verksamhet, säger en nöjd Patrik Lindmark.
Se uppsatstorgets webbformulär Uppsatstorgets webbformulär



