Karlstads universitet syns mest
2008-05-06Karlstads universitetet framstår som ett draglok i Värmlands mediebild. Det visar en mätning och analys av genomslag i de nationella medierna som gjorts för länets räkning.
Det som har mätts är bilden av Värmland i de nationella medierna och mätperioden sträcker sig från oktober 2006 till mars 2007. Mätningen och analysen har gjorts av företaget Cision på uppdrag av Länsstyrelsen i Värmland, Region Värmland och Karlstads kommun. Liknande mediemätningar har gjorts tidigare år så resultatet kan sättas in i ett längre tidsperspektiv.
Undersökningen baseras på 600-700 artiklar om Värmland som förekommer i sex riksmedier: TT, Göteborgs Posten, Aftonbladet, Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och Dagens Industri.
Den mediebild som tidigare kunnat konstaterats för Värmland bekräftas i många fall även i den senaste undersökningen. Mest uppmärksammat är Karlstads universitet.
Så här står det i analysen:
Det i särklass mest uppmärksammade objektet i Värmland är Karlstads universitet, när det gäller publicitet på riksnivå. Företrädare för universitetet kommer ut som experter i en mängd frågor. Dessutom finns det artiklar där samarbetsklimatet mellan näringsliv och universitetet i Karlstad beröms. Universitetet framstår mer och mer som ett draglok i Värmlands mediebild. Det gäller inte minst om man gör en jämförelse med Mittuniversitetet i Östersund, som under samma period är nästan helt osynligt i medierna.
- Vi är jätteglada över resultatet. Det här är en följd av flera års målmedvetet mediearbete vid universitetet. Vi vill passa på och tacka alla medarbetare på universitetet som tar sig tid att medverka i medierna och på ett bra sätt berättar om vår verksamhet. Det är en viktig uppgift för att öka kännedomen om Karlstads universitet i hela landet, säger
Christina Celsing, redaktör med ansvar för mediefrågor på Kommunikationsavdelningen, och Arvid Dahlgren, tillförordnad informationschef vid Karlstads universitet.
Universitetet slår sig inte till ro med det här goda resultatet. Målet är att ytterligare öka genomslaget i nationella medier.
- Det är viktigt att fler får kännedom om Karlstads universitet. Det gäller såväl presumtiva studenter som politiker och forskningsfinansiärer, säger Arvid Dahlgren.