Karlstads universitet satsar på kommunikation
2007-09-03Karlstads universitet ser god kommunikation som en viktig framgångsfaktor för sin verksamhet. Så viktig att man nu gör en kraftfull satsning på att utveckla det egna kommunikationsarbetet och satsar 600 000 kronor i syfte att stärka varumärket och öka attraktionskraften bland blivande studenter.
- Det råder ingen tvekan om att kommunikation har en påtaglig inverkan på organisationer och dess verksamhet. Det är en grundsten i arbetet att etablera en väl fungerande ledningsprocess med kommunikativt ledarskap, vilket har en positiv inverkan på den interna kommunikationen. Samtidigt är det ett viktigt verktyg i vårt arbete att attrahera blivande studenter, säger Kerstin Norén, rektor vid Karlstads universitet.
Med hjälp av Ord & Bild Brand Relations kommer Karlstads universitet under läsåret 2007/2008 arbeta med att förbättra sina kommunikativa färdigheter och samtidigt förnya det egna kommunikationsarbetet.
- Satsningen görs för att vi ska bli ännu bättre på att kommunicera och innebär bland annat att vi under ett år kan ge ett extra stöd åt våra duktiga chefer och kommunikatörer, säger Anne-Christine Larsson, universitetsdirektör vid Karlstads universitet.
- Det här visar att Karlstads universitet är ett proaktivt och modernt universitet som förstår vikten av goda relationer med medarbetare, studenter och omvärlden och att bra kommunikation faktiskt gör skillnad, säger Maria Stenberg, VD Ord & Bild Brand Relations.
Fakta
Ord & Bild Brand Relations arbetar med rådgivning, träning och stöd i kommunikations- och varumärkesfrågor och är en del av Ord&Bild - ett kommunikationshus med tre verksamheter: reklambyrå, television och kommunikationskonsultverksamhet. Ord&Bild bildades 1982 av Per Andersson, som fortfarande är huvudägare. Ord&Bild har 26 medarbetare.