Karlstads universitet har valt rätt väg
2002-03-28Sveriges religionsvetenskapliga utbildningar håller generellt sett god kvalitet. Lärarkåren är välutbildad och det finns en närhet mellan lärare och studenter. Det framgår av Högskoleverkets nyss avslutade kvalitetsgranskning. Karlstads universitet får beröm.
I Högskoleverkets utvärdering ingår 16 lärosäten med utbildning i religionsvetenskap och teologi på c-nivå och högre. Både grund- och forskarutbildningen har granskats och de flesta utbildningarna håller en god vetenskaplig nivå. Högskolan i Jönköping och Johannelunds teologiska högskola i Uppsala får dock allvarliga anmärkningar.
Rörande Karlstads universitet anser bedömargruppen att det finns en pedagogiskt och vetenskapligt väl genomarbetad syn på ämnet. Denna genomsyrar såväl grund- som forskarutbildning och ger ämnet en stabil grund. Detta har medfört att man skapat både en bra lärarutbildning och en bra miljö och grund för forskarstudenter.
– De är positiva till det vi gör och det känns bra, säger Henry Cöster, professor i religionsvetenskap och ämnesföreträdare för ämnet religion. Vi har valt en utvecklingsväg som högskoleverket och den sakkunniga bedömargruppen uppmuntrar och vi har lyckats väl med det arbetet. Vi försöker koncentrera vår ämnesinriktning och vara bra på det vi gör till exempel religionsdidaktik och kristendomsforskning. Där är vi ovanligt bra trots att vi är så få om man jämför med Lund och Uppsala.
Även internationaliseringen, bland annat i form av ett nära samarbete med ett indiskt universitet, beröms i rapporten.
– Vi är nog ganska ensamma om det. De stora Indieninstituten ligger i England och där har man inte känt samma behov av att ha forskningsstationer i Indien utan fått sitt material genom andra kanaler. Vårt utbyte med Dharamsala, Varanasi och Banaras Hindu University började för ganska många år sedan och varje år åker en grupp lärarstudenter dit. Sedan sitter även en hel del studenter där och skriver sina C- och D-uppsatser.
Studenterna anser att målbeskrivningen är aningen diffus på A-nivån men blir klarare högre upp. Studentmedverkan är god och studenterna anser sig kunna vara öppet kritiska. Doktoranderna är mycket positiva och upplever att de betraktas som en resurs vid institutionen.
Allmänt påpekar Högskoleverket att det religionsvetenskapliga utbildningssystemet förändrats radikalt under de senaste 15 åren. Från två universitetsorter med huvudansvar för all utbildning på området till dagens situation med ett 20-tal lärosäten. Vidare att den utbyggda lärarutbildningen och det mångkulturella samhället ökar behovet av en bred religionsvetenskaplig kompetens.
Rapporten lyfter även fram att det finns ett behov av att utveckla samverkan mellan olika lärosäten för att på bästa sätt utnyttja de vetenskapliga kompetenserna. Bedömarna understryker också att livsförståelse är ett komplext och föränderligt fenomen varför all religionsvetenskaplig utbildning måste säkerställa språklig kompetens, historisk medvetenhet och ett vetenskapligt förhållningssätt.
Cirka 7 000 studenter läser idag religionsvetenskap eller teologi på högskolan. Karlstads universitet hade läsåret 00/01 160 registrerade studenter på grundutbildningen.
En uppföljning av kvalitetsgranskningen kommer att genomföras inom tre år.
Hela rapporten finns att läsa i pdf-format på nedanstående länk: