Karlstads universitet får godkänt av Högskoleverket
2002-03-28Matematikutbildningen vid Karlstads universitets är fullt godkänd men kan bli bättre anser Högskoleverket efter sin kvalitetsgranskning. Adjunkternas engagemang är stort och positivt för utbildningen men förutsättningarna för forskarutbildningen bör förbättras anser bedömargruppen.
18 universitet och högskolors matematikutbildningar har kvalitetsgranskats av Högskoleverket. Däribland den vid Institutionen för ingenjörsvetenskap, fysik och matematik, Karlstads universitet,
Framför allt är det den stora andelen pedagogiska och kunniga adjunkter som gjort matematikutbildningen vid Karlstads universitet så bra som den är skriver bedömargruppen i sin rapport publicerad den 6 mars. Adjunkterna har med sitt stora engagemang stått för kontinuiteten i utbildningen under flera år och lagt ner ett stort arbete på att göra en bra grundutbildning, något som de lyckats väl med.
- Vi har en majoritet av adjunkter vilket är unikt, säger Håkan Franklin, universitetsadjunkt och studierektor vid enheten för matematik. På gott och ont vilket framgår på ett tydligt sätt i granskningen.
Eftersom forskarutbildningen är alldeles nystartad är det för tidigt att uttala sig om kvalitén på
den påpekar bedömargruppen men deras intryck är att verksamheten är alltför liten och sårbar. Något som Franklin är medveten om.
– Rapporten innehåller inga överraskningar för oss, utan den stärker egentligen enbart vår egen bild av våra styrkor och svagheter.
Bedömargruppen anser att Karlstads universitetet bör inrikta verksamheten på att utveckla de högre nivåerna på grundutbildningen och på att bredda forskarutbildningen i samverkan med t.ex. Göteborgs universitet för att långsiktigt kunna åstadkomma en hållbar miljö för forskarutbildning.
Arbetet med att bli bättre och öka kompetensen har redan börjat.
– Vi rekryterar hela tiden och försöker nu rekrytera personer som kan gå in i vår
forskarutbildning. Vi har en professor och en docent på vår avdelning vilket är för lite och det gör oss sårbara. Man skulle även kunna tänka sig en satsning på kompetensutveckling av adjunkter, men det är en lång process och det här måste vi lösa snabbare än så.
Ett antal generellt positiva drag för matematikutbildningarna lyfts också fram i rapporten. Samtliga lärosäten har en ambitiös verksamhet inom grund- och forskarutbildning, lärarna, som framför allt arbetar med de grundläggande kurserna, är hängivna sin uppgift och kontakten mellan studenter och lärare är på de flesta lärosäten mycket god tycker bedömargruppen.
En uppföljning av utvärderingen kommer att göras inom tre år. Lärosäten skall då redogöra för vilka åtgärder de vidtagit för att komma till rätta med de brister som bedömargruppen påpekat.