Karlstadforskare ger ut bok på prestigefyllda Jossey-Bass
2003-09-08Anders Gustafsson, lektor vid Karlstads universitet, kommer ut med en ny bok inom affärsområdet. Hans förra bok finns nu utgiven på såväl japanska som kinesiska och italienska. Den rankades som en av de bästa affärsböckerna i USA år 2000.
Det började 1995 när Anders Gustafsson reste till ansedda University of Michigan Business School som forskarstuderande. Han hade turen att möta professor Michael D Johnson som delade hans intresse för tjänsteforskning. Det blev fler arbetsperioder vid det amerikanska universitetet och professor Johnson har också varit här på CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet en period. Tillsammans har de nu skrivit fem böcker varav två givits ut på det prestigefyllda förlaget Jossey-Bass i USA.
Den förra boken har titeln ”Improving Customer Satisfaction, Loyalty and Profit” och den har sålt i cirka 5 000 exemplar.
– Inte Jackie Collins direkt, men det är bra för att vara en bok inom det här området, säger Anders Gustafsson med ett leende.
–Den säljer mer på ett år än vad mina övriga fem böcker har gjort tillsammans under hela utgivningstiden. Det är fler som läser böcker av den här sorten jämfört med en doktorsavhandling.
Det är en bra merit att ha gett ut böcker i samarbete med en professor vid Michigan Business School. Det är ett universitet som rankas på tredje, fjärde plats i USA när det gäller utbildningar inom företagsekonomi.
Anders Gustafssons nya bok heter ”Competing in a Service Economy” och handlar om hur man kan utveckla tjänster, vad det är som skiljer just utveckling av tjänster jämfört med att utveckla produkter. Han delar upp processen i tre delar. Den första delen handlar om att ta bort det som gått snett tidigare, den andra om hur man gör sin tjänst konkurrenskraftig och hur man ska göra för att synas på marknaden och den tredje handlar om hur man går till väga när det är en innovation, en tjänst som är helt ny.
– Ett tjänsteföretag erbjuder ju i regel mer än en tjänst så ofta måste de arbeta med alla tre delar med samtidigt. Ska man lyckas måste man även ha med kunden och dess önskemål i alla delar av processen, säger Anders Gustafsson.
Nu väntar ännu en arbetsperiod vid University of Michigan Business School i USA. Och kanske är det fler böcker på gång. Anders Gustafsson är uppe i sin sjunde nu.
– Det är roligt att bli läst, även om arbetet fram till en färdig bok inte alltid är lika roligt.