Kärleken övervinner allt
2006-12-05Startskottet för Torsby Adventure gick den 13 november. Uppdraget var att göra Torsby mer attraktivt. 14 bidrag kom in. Det bästa bidraget? Torsby Skidate Adventure – ett kärleksäventyr av Emelie Frisk och Wiktoria Nyqvist.
– Vi var inte säkra på att idén skulle gå hem. Men det gjorde den. Det var inget lätt uppdrag. Det fanns inga restriktioner, så vi försökte tänka nytt. Nu är det så mycket med nätdejting och sådant. Vi har varit en helg i Torsby och pratat med folk. De allra flesta var nöjda, men några ville ha dit tjejer som tyckte om bilar, berättar de glada vinnarna, Emelie Frisk och Wictoria Nyqvist, som går femte terminen på ekonomiprogrammet vid Karlstads universitet.
Torsby Skidate Adventure är en idé om ett evanemang där singlar kan mötas under en helg kantad av äventyr. Evenemanget är tänkt som ett sätt för människor att mötas i form av upplevelser. Dessutom ska det bli en återkommande folkfest i Torsby.
Många bra bidrag
Att utse årets vinnare har varit svårare än vanligt säger Anna Ögren Bodén, näringslivsutvecklare vid Torsby Utveckling AB, TUAB.
– Andra år har det varit någon idé som utmärkt sig redan från början. Man har tidigt känt vem som skulle vinna. I år har det varit mer öppet. Alla idéer har varit sådana som kan förverkligas.
I juryn har det suttit representanter för näringslivet och kommunen i Torsby. Deras motivering lyder:
”För en idé som ligger i tiden och som kan sätta Torsby på kartan som mötesplats och samtidigt ytterligare utveckla den befintliga besöksnäringen i kommunen med en ny och spännande målgrupp. Idén är innovativ men samtidigt konkret och får det att börja klia i fingrarna på den sanna entreprenören.”
Bidraget belönades med 10 000 kronor och ska kanske användas till en resa. Annars blir det inte så mycket firande för tjejerna.
– Det är mycket med studierna nu. Vi har ingen mer föreläsning idag, men det är en massa case på gång.
På andra plats kom Jenny Olrog och Fredrik Olsson som läser innovation och design. De har tagit fram många goda idéer om hur Torsby kan få starkare identitet som skiddestination. Helén Holmgren och Mikael Axelsson, ekonomiprogrammet, knep tredjeplatsen. De har använt befintlig attraktion i form av skidtunneln och har idéer om att utveckla den till en snowboardpark.