Kännedomen om Karlstads universitet ökar
2009-03-23Karlstads universitet blir allt mer känt bland ungdomar. Sedan 1991 har Ungdomsbarometern arbetat med att kartlägga ungdomars attityd- och beteendemönster. Den senaste undersökningen visar på en ökad kännedom om Karlstads universitet.
Ungdomsbarometern 08/09 är en årligen återkommande och rikstäckande undersökning om ungdomars attityder till bland annat utbildning. Totalt tillfrågades drygt 10 000 ungdomar i form av en online-undersökning under en månads tid hösten 2008.
29 procent av de tillfrågade, ungdomar i åldern 15-24 år, uppger att de känner till Karlstads universitet och detta är en ökning med två procentenheter jämfört med fjolårets undersökning. Mest känt är Kungliga tekniska högskolan med 70 procent, följt av Chalmers tekniska högskola med 68 procent.
Även frågeställningen om hur många som kan tänka sig att läsa vid Karlstads universitet visar på en positiv trend. 6 procent uppger Karlstads universitet som ett alternativ när de ska välja studiesäte, en ökning med en procentenhet från fjolåret.
Mest känt och mest lockande att välja Karlstads universitet, är för ungdomar i närområdet, framförallt i Värmlands och Örebro län.
Varför väljer man Karlstad?
Just kännedomen i närområdet slår också igenom när man tittar på dem som har Karlstad som förstahandsval. Viktigast i valet av studieort för den gruppen är nämligen att Karlstads universitet ligger nära där de bor. Det är något som 50 procent uppgett som anledning till att välja Karlstad. På andra plats kommer alternativet att Karlstad är en attraktiv studieort, som 46 procent angett, följt av att den specifika utbildning man vill läsa finns här, 44 procent.
- Det känns kul att vårt långsiktiga arbete ger resultat och att studenterna uppskattar både oss och staden. Vi är glada över vårt samarbete tillsammans med kommunen som vi i år har tagit ännu ett steg längre. Vi vet att vår bostadsgarantin fungerar och att den är uppskattad av studenterna. Detsamma gäller de goda kommunikationerna och det faktum att Karlstad är en mysig stad att bo och studera i, säger Arvid Dahlgren, biträdande chef vid avdelningen för kommunikation och samverkan vid Karlstads universitet.
Vidgar man perspektivet till att inkludera dem som kan tänka sig att läsa i Karlstad skiljer sig bilden en aning. I det urvalet är det viktigaste, när man väljer var man vill studera, att den utbildning man vill läsa finns på orten. Det är alltså viktigare vad man läser än var man gör det. Den här gruppen ser också skolans rykte och anseende som viktigt. En fräsch studiemiljö och att utbildningen håller hög standard anses också som betydelsefullt
Betydelsefulla informationskällor
Ofta sägs studenterna vara de viktigaste ambassadörerna för ett universitet och detta är något som också verifieras av undersökningen. Sett till samtliga tillfrågade är det vanligaste sättet att få information om Karlstad universitet att någon berättat för dem om skolan. 37 procent har angett detta svar som en källa till information medan 31 procent har sett kurskatalogen och 20 procent läst om universitetet i media.
Begränsar man urvalet till dem som vill eller kan tänka sig att studera vid Karlstads universitet är det två informationskanaler som utmärker sig: hemsidan och kurskatalogen. Bland dem som har Karlstad som förstahandsval uppger till exempel 58 procent att de besökt hemsidan för att söka information och av dem som kan tänka sig att läsa i Karlstad har hälften sett kurskatalogen. Med andra ord kompletterar både gammal och ny teknik varandra för att förmedla och inhämta information.

