Kaffe till ett högt pris
2005-02-28
Många av de varor - kaffe, te, bananer och kläder - som vi konsumerar varje dag produceras med svåra effekter för arbetarna och naturen.
I sitt föredrag "Vad har shopping med de mänskliga rättigheterna att göra?" sätter professor Michele Micheletti, vid Karlstads universitet, fokus på problemet.
Alla intresserade hälsas välkomna till detta öppna, populärvetenskapliga seminarium.
Globaliseringen av världsekonomin har gett företagen och konsumenter nya möjligheter. Multinationella företag skaffar sig allt fler leverantörer i utvecklingsländer. Konsumenterna köper allt fler kvalitetsvaror till lägre priser. Men det finns en baksida av konsumtionssamhället. Många varor har sitt ursprung i utvecklingsländer där liten hänsyn tas till arbetarnas hälsa och naturen.
Vem har ansvaret för de mänskliga rättigheterna? Vad kan och bör vi förvänta oss av staten, internationellt verksamma företag, facket, de sociala rörelserna och konsumenterna?
Datum: 2 mars 2005
Tid:13.00-17.00
Plats: Nyquistsalen 9C 203, Karlstads universitet
Seminariet är kostnadsfritt och öppet för allmänheten.
13.00-13.30 Vad har shopping med de mänskliga rättigheterna att göra?
Michele Micheletti, professor i statsvetenskap vid Karlstads universitet.
13.40-15.00 Corporate social responsibility, shopping och de mänskliga rättigheterna
Diskussion mellan forskare, företag och aktivister
Christina Garsten, docent i socialantropologi och verksam vid Stockholms centrum för forskning om offentlig sektor, Stockholms universitet.
Kathrine Löfberg, varumärkesansvarig, Löfbergs Lila
Henrik Lindholm, pressansvarig, Fair Trade Center
15.00-15.20 Fikapaus
15.20- 16.30 Vem bär ansvaret? Vilken roll spelar staten, sociala rörelser, näringslivet och konsumenterna?
Magnus Boström, FD i sociologi och verksam vid Stockholms centrum för forskning om offentlig sektor.
Mikael Klintman, docent i sociologi vid Forskningspolitiska institutet, Lunds universitet, och Wallenbergforskare i miljö och hållbar utveckling.
Avslutande diskussion och frågor.
Seminariet äger rum i samband med 2nd International Seminar on Political Consumerism.