Journalistiken i fokus för nytt forskningsprojekt
2012-03-06Journalistens yrkesroll och villkor i dagens explosiva utveckling av sociala medier står i fokus för ett nytt forskningsprojekt. Det är Miyase Christensen, professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Karlstads universitet, som tillsammans med kollegor vid Uppsala universitet och Göteborgs universitet, som kommer att ägna de närmaste tre åren åt att sätta journalistikens roll i dagens sociala nätverkssamhälle under luppen.
Den kraftigt ökade användningen av sociala medier, till exempel bloggar, Twitter, Youtube och Facebook, har beskrivits utförligt inom såväl forskningen som mer populärvetenskapligt. Hittills har beskrivningarna och forskningsresultaten främst gällt vem som använder de sociala nätverken och vilket innehåll som produceras. Få studier har undersökt motiven bakom användningen av sociala medier som en del av en professionell roll och vilka konsekvenserna blir för yrkesutövningen i en vidare bemärkelse. Bristen på forskning har lett till teorier om sociala medier och sociala nätverk som inte är grundade på verkliga studier och fakta. Det vill de tre forskarna nu ändra på.
Hur använder journalister sociala medier?
Sociala sajter och nätverk är platser där både professionella produkter och personlig information delas öppet och frikostigt. Det skapar nya möjligheter för professionellt nätverkande, men även kartläggning av såväl arbetstagare som arbetsgivare. I ett nytt forskningsprojekt ska Miyase Christensen, professor vid Karlstads universitet, Christian Christensen, professor vid Uppsala universitet och Monika Djer-Pierre, professor vid Göteborgs universitet undersöka hur journalister använder sig av sociala medier och nätverk. Fokus ligger på nyhetsförmedling, journalistens yrkesroll samt journalistikens roll i vårt nutida samhälle.
Forskarna kommer även att undersöka relationen mellan sociala medier, sociala nätverk, individens påverkan samt sociala sammanhang. Syftet är att bidra till en ny syn på hur journalistiken arbetar med produktion och distribution av nyheter samt på medierna som organisationer.
Forskningsprojektet "The Social Journalist: News Work and News Organizations in an Age of Networked Sociality" pågår till slutet av 2014 och finansieras av FAS (Forskningsrådet för arbetsliv och socialvetenskap).

