IT-lärare på kompetensutveckling
2009-05-25Drygt 20 IT-lärare från större delen av Värmland samlades i tisdags, för en nätverksträff på Compare Testlabb, Sätterstrand. För inbjudan stod Karlstads universitets IT-utbildningar med stöd från Teknikerjakten. Ökat intresse för IT och teknik hos både lärare och deras elever är syftet med träffarna i IT-lärarnas nätverk.
Katarina Groth, informatik, var nöjd med dagen och deltagandet.
- Det är en viktig kontakt som ger oss bra input kring framtida aktiviteter - och om hur ungdomar tänker kring studier och klivet vidare till högskoleutbildning.
Uppdatering kring IT-säkerhet
På programmet stod bland annat visning av Compare Test lab, där Sven Wedemalm berättade om anläggningen och de tester som företag kan göra i labbet. Från IT-företaget Logica kom Tom Aafloen och berättade om IT-säkerhet. Han bjöd på en "mini-hacker-demo" och visade hur ett "elakt" usb-minne kan användas för att tömma en dator på lösenord och annan privat information.
- Det är svårt att säga hur vanligt det är, och i skolvärlden handlar det nog mest om elevers nyfikenhet och vad man kan göra. Men för företag och annan verksamhet är detta ett reellt hot, och där man kan råka ut för att information inte bara stjäls utan även läggs till, berättar Tom Aafloen,som i sitt vanliga jobb på Logica bland annat utför säkerhetsuppdrag åt försvaret.
Från Logicas sida deltar man gärna i samverkan med universitetet och skolor. I första hand handlar det om en långsiktig kompetensförsörjning.
- Men vi borde även ta hjälp av lärarna, som är kunniga inom ett brett fält, samtidigt som de kan få erfarenhet från affärsverksamheten, funderar Tom Aafloen.
Gymnasieskolor välkomna till Teknikerjakten
Jan Håkansson från Karlstads universitet fanns också på plats och berättade om Teknikerjakten.
- Den här nätverksdagen är ett bra exempel på en aktivitet som Teknikerjakten stöder. Det som är nytt nu är att även gymnasieskolor kan vara med och söka. Tidigare har vi riktat oss mot förskola och grundskola, berättar Jan Håkansson.
Universitetet viktig samverkanspart
Hur vill då gymnasieskolornas IT-lärare samverka med universitetet? Under eftermiddagen delades lärarna in i grupper för att diskutera fortsatt samarbete och vilka frågor man vill lyfta.
- En sån här dag är mycket intressant och ger oss tillfälle att ta del av nyheter, fräscha upp sina gamla kunskaper - och inte minst träffa andra IT-lärare och utbyta erfarenheter, säger Lars Abrahamsson från Infokomp gymnasiet i Karlstad.
Gruppen diskuterar hur elevernas datakunskaper har utvecklats under senare år. Från att tidigare haft elever som skruvat isär och plockat ihop datorer går utvecklingen nu mot mer nischade kunskaper som att skapa bloggar, hemsidor och surfa på nätet.
- Jag tycker att datakunskaperna hos eleverna är sämre idag än för kanske fem år sedan. Kunskaperna är inom ett smalare fält, menar Jakob Erichsen från Karlbergsgymnasiet i Åmål.
Han får medhåll av Elisabeth Gustavsson, Sundsta-Älvkullegymnasiet i Karlstad,som oroas av att data för några år sedan togs bort som ämne på nv-programmet.
- Man menade att eleverna idag är så datorvana att det inte behövdes, men jag tror det är en miss, säger Elisabeth Gustavsson.
Att nätverket behövs råder ingen tvekan om. Här diskuterar man med andra IT-lärare om hur man kan locka eleverna att läsa vidare. Studiebesök på universitetet, att universitetslärare kommer ut till skolorna, IT-träff för tjejer och fortsatt kompetensutveckling för lärare är några av de förslag som kommer upp.
- Ofta har eleverna liten kunskap om hur det är att läsa på universitetet och tror ofta att det räcker med gymnasienivå. Men vill de vidare i karriären är en högskoleutbildning viktig, avslutar Jan Holmgren, Brogårdsgymnasiet i Kristinehamn.
.