IT-frukost bjöd på Business by Web
2009-12-16Årets sista IT-frukost lockade studenter från IT-design, Webb och multimedia och Dataingenjörsprogrammet med en riklig frukostbuffé och föredrag från Karlstads framgångsrika webbföretag Two.
Twos internetstrateg Anders Tufvesson, med en systemvetarexamen från Karlstads universitet, inledde med att förhöra sig om studenternas användning av sociala medier såsom Facebook och Twitter. Och visst fanns det många användare, men riktigt alla visste inte vad en hashtag är, eller varför Anders skrev #twokau på vita tavlan.
Two arbetar med ett tydligt affärsperspektiv för att skapa webb-lösningar som syftar till att knyta ihop en verksamhets webbplats, intranät, extranät, internetmarknadsföring, traditionell marknadsföring, sociala medier och PR till en lönsam helhet. Företaget har nu 36 anställda med många olika specialiteter. De flesta arbetar på huvudkontoret i Karlstad, men man växer nu med kontor i både Stockholm och Göteborg.
Systemutvecklaren Magnus Forsmark, också han med Karlstadexamen, tog sedan vid och berättade om hur en intranätlösning kan se ut, med exempel från ett välkänt kalsongföretag. Webbutvecklaren David af Sandeberg hade förstås också Karlstadsexamen och berättade om tankarna bakom Skistars nya webbplats som samlar flera av Skandinaviens mest kända skiddestinationer.
- Vi vill hålla en nära kontakt med alla IT-relaterade utbildningar i Värmland, och särskilt då Karlstads universitet, menade Anders Tufvesson.
-Vi ser studenterna här som potentiella anställda och brukar kunna ha plats för både praktikanter och examensarbeten.
Vad är då en hashtag? Det är ett sätt att märka sina inlägg, så kallade tweets, på Twitter så att andra lätt kan hitta alla tweets inom samma ämne. Och redan under föreläsningen började det twittras, och genom märkningen #twokau kan vi nu följa vad som skrivs exempelvis genom att klicka på denna länk:
http://twitter.com/search?q=%23twokau