Internationell konferens om didaktik
2010-12-08Under tre dagar hölls vid Karlstads universitet en internationell konferens om det ämnesdidaktiska läget i samhällsvetenskapliga ämnen. Konferensen samlade internationella forskare inom ämnena geografi, historia, religionsvetenskap och samhällskunskap/statsvetenskap.
- En utmärkt överblick över det internationella ämnesdidaktiska forskningsläget i samhällsvetenskapliga ämnen och en lovande start för ett fortsatt internationellt samarbete. Så sammanfattar professor Bengt Schüllerqvist konferensen International Patterns of Research in Social Science Didactics, som hölls vid Karlstads universitet från 29 november till den 1 december.
Det internationella forskningsläget
Professor Christine Counsell, University of Cambridge, gav i sitt anförande en översikt av hur synen på historieämnets betydelse i skolan förändrats över de senaste fyra decennierna. Hon menade att ämnet gått från att vara nästan borta i den faktiska undervisningen, till att idag inta en framskjuten position.
Professor Robert Jackson, Warwick University, talade om Religious and Intercultural Education: the Interpretive Approach och gav en bild av såväl brittiskt som europeiskt forskningsläge inom fältet.
Den tyska Politische Bildung-traditionen stod i centrum för professor Joachim Detjens, Der Katolischen Universität Eichstätt-Ingolstadt, föreläsning. Han redogjorde för hur denna tradition vuxit fram som ett svar på 1900-talets tyska erfarenheter av politiskt förtryck.
Professor Stéphane Lévesque, University of Ottawa, genomförde den dubbla uppgiften att tala om medborgarskapsundervisning i Kanada och om historiedidaktikens utveckling i samma land.
En bred översikt över geografiämnets internationella ställning och innehåll gavs av professor Hartwig Haubrich, Pädagogische Hochshule, Freiburg.
Kenneth Nordgren, universitetslektor i historia vid Karlstads universitet och Per Eliasson, universitetslektor i historia vid Malmö högskola, talade om begreppet historiemedvetande, hur det kan förstås och användas i historieundervisning.
CSD arrangerade
Gemensamt för forskarna är deras intresse för hur forskning och vetenskapligt grundad kunskap kan knytas till skolans och lärarnas vardag. Konferensen arrangerades av CSD, Centrum för de samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik, vid Karlstads universitet.

