Institutionerna ger olika instruktioner för uppsatsskrivning
2002-10-17Hur olika är egentligen uppsatskraven vid institutionerna? Trots gemensamma krav på uppsatsernas struktur och innehåll, är språkkraven långt ifrån lika, visar den rapport som gjorts av Jeanette Palm för kursen praktisk svenska b. Hon har undersökt vilka språkkrav och råd för uppsatsskrivning som olika institutioner ger sina studenter.
Jeanette Palm frågade 44 ämnessekreterare här vid Karlstads universitet om vilka instruktioner som studenter får inför skrivandet av sina c-uppsatser. Hon fick 32 svar, varav åtta var att det överhuvudtaget inte gavs några skriftliga instruktioner. Övriga benämnde sina instruktioner alltifrån ”arbetsordning” till “att skriva uppsats” och “studieanvisningar för examensarbete”.
Innehållet i instruktionerna varierade även de. En del behandlade inte bara uppsatsskrivande, utan även mer administrativa delar av arbetet, såsom tryckerianvisningar. Vad gäller de språkliga instruktionerna var somliga så detaljerade att de angav vilket typsnitt som bör användas, medan andra inte sträckte sig längre än till den generella dispositionen. Rapporten visar att datavetenskap, geovetenskap och omvårdnad är de ämnen som ger de mest detaljerade instruktionerna för språkhantering.
Jeanette Palm genomförde även intervjuer med fyra handledare vid olika ämnen. Dessa visade att handledarna till viss del har olika uppfattning om vad som kännetecknar god språkbehandling i c-uppsatser. Samtliga angav dock flyt i texten, tydlighet och en urskiljbar röd tråd som kriterier för en välskriven uppsats.
I rapporten föreslår Jeanette Palm att Karlstads universitet bör utforma en gemensam standardinstruktion som skulle bidra till att universitetet får en enhetlig profil utåt. Därtill skulle sedan varje ämne kunna knyta de anvisningar som är specifika för just det ämnet.