Inspirerande dag om mattesamtal
2007-05-25Mer betoning på tänkandet och mindre på räknandet. Det är Bengt Draths budskap när han föreläser om matematik. Han besökte Karlstads universitet i förra veckan och framhöll samtalets nödvändighet för elevers förståelse och hur matematiken blir spännande då elever formulerar frågor i stället för svar.
Bengt Drath är matematiklärare och lärarfortbildare vid Högskolan i Skövde. Han arbetar halvtid som högstadielärare på Stöpenskolan i Skövde och halvtid som fortbildare och lärarutbildare på Högskolan i Skövde.
Föreläsningen var inledning på en stor kompetensutvecklingssatsning för lärare i matematik, en satsning som rönt mycket stort intresse. 240 lärare från förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning i hela Värmland deltar.
Projektet syftar till att öka förståelsen för elevers matematikutveckling från förskola till vuxenutbildning. Seminarierna belyser didaktik kring kritiska steg inom barns och ungdomars begreppsutveckling. Med andra ord vad, varför och hur matematik ska läras ut för att uppnå målen.
Satsningen genomförs av Regionalt utvecklingscentrum (RUC) i samverkan med Myndigheten för skolutveckling och Nationellt centrum för matematik. Handledare och koordinator för kompetensutvecklingsprojektet är Stefan Löfwall, Avdelningen för matematik, Karlstads universitet
- Jag har förändrat min undervisning och det har påverkat både mig och eleverna. Genom att mer betona tänkandet och mindre räknandet i undervisningen når jag och mina elever fler av läroplanens mål. Mål om att utgå från eleven, synliggöra elevens tankar, skapa tilltro till eget tänkande, träna språket, argumentera, reflektera, kommunicera, samarbeta, upptäcka, kreativitet, utmaningar, lust och inte minst en bättre förståelse för de olika begreppen, säger Bengt Drath.
Han talar om mattesamtal och är noga med att inte kalla det för genomgång. Det senare ordet antyder att läraren berättar först och eleverna får verifiera detta i en massa exempel. I mattesamtalen lyfter han fram att eleverna i väldigt hög grad klarar att tänka ut lösningar själva. Eleverna behöver inte bara förlita sig till kom-ihåg-regler. Han säger också att han måste visa för eleverna att tänkandet värdesätts.
- Jag vet inte hur lektionen ska utveckla sig, förut visste både eleverna och jag vad som väntade. Undervisningen har blivit mer spännande, säger han.
Lärare och projektansvarig rektor från varje kommun fanns med under dagen. Att Bengt Drath var inspirerande gick inte att ta fel på och kommentarerna var övervägande positiva.
- Att få eleverna att ställa frågor i stället för att ge svar är utmärkt. Jag tror att jag tack vare dagen här kan dra lärdom och öka förståelsen hos mina elever, sa Britta Asplund, speciallärare i år 1-3 i Kil.
- Det kändes direkt att detta vill jag testa med min klass. Härligt att få en vitamininjektion så här på vårterminens slut. När jag nu ska planera höstens arbete kommer det att bli med utgångspunkt att få eleverna att sätta igång och tänka, säger Ingrid Lundin gymnasielärare, i Karlstad.
- Den stora utmaningen blir att sprida dessa tankar på respektive skola. Vår förhoppning är att vi ska få en intressantare och mer engagerande matematikundervisning i framtiden som dessutom stärker elevernas tilltro till sitt tänkande, säger Jan Stumle, gymnasielärare och Gun Johansson, lärare i år 7-9, i Karlstad.
Jenny Dahlén är lärare i år 4-6 från Hagfors:
- Jag ser dagen som en jättetrevlig start på ett spännande projekt. Bengt var verkligen engagerande och inspirerande. Själv blev jag sugen på att prova direkt, vilket jag också ska göra i morgon med mina elever. Vi har verkligen massor att lära av varandra.
Birgitta Friberg, rektor från Sunne:
- Trevlig dag! Väldigt stimulerande. Det är bra med så god framförhållning så att alla är införstådda med vi har att arbeta med på hemmaplan mellan träffarna på universitetet. Vi vet redan nu vad utbildningen kommer att innehålla under hela nästa läsår.
Vid sju tillfällen under år 2007 och 2008 kommer lärarna att träffas vid Karlstads universitet för att kunna skapa en förändrad undervisning som bygger mer på variation, förståelse, lust och självförtroende. Ledordet är möjligheter - inte svårigheter.