Inspirerande dag för lärarstudenter
2005-10-21Den 17 oktober arrangerades en inspirationsdag om hur skolan kan använda arbetslivet som en resurs i sin undervisning. Lärarutbildningen och Vägvalet Karriärservice vid Karlstads universitet stod för arrangemanget i samverkan med Region Värmland, Svenskt Näringsliv, TCO och RUC, Regionalt Utvecklingscentrum. Bland deltagarna fanns ett femtiotal lärarstudenter från Karlstads universitet, men även lärarutbildare från olika skolor samt företrädare för näringsliv och kommuner i Värmland.
Enligt läroplanen är samverkan med det omgivande samhället en viktig uppgift för läraren och skolan. Inspirationsdagen arrangerades för andra året i rad för att ge blivande lärare praktiska tips på hur de kan arbeta för att få in det omgivande samhället i undervisningen. Lärarstudenter på tredje terminen med inriktningarna från lokalt till globalt, svenska samt naturkunskap i vardagen var inbjudna. Bland åhörarna fanns även lärare från partnerområden, det vill säga skolor där lärarstudenterna från Karlstads universitet gör sin praktik. Övriga deltagare kom från skolor, kommuner och näringslivet. Bland dessa fanns Hammarö kommun, Uddeholm Tooling, Stiftelsen Compare, Kvaerner Kamfab, Sunne kommun, Centralskolan Forshaga, Kommunala vuxenutbildningen, TCO, Inova och Kommunledningskontoret.
Caroline Adolfsson-Forte från Vägvalet Karriärservice och utbildningsledare Tony Ingemarsson på lärarutbildningen var huvudansvariga för arrangemanget.
- Mitt mål med dagen är att få studenterna att känna att det här med näringslivskontakter är roligt, att det är spännande, säger Caroline.
- Det viktigaste för mig är att studenten ska känna att han eller hon får konkreta tips om hur vi ska samverka, förklarar Tony. Studenterna får exempel på hur man som blivande lärare kan använda det omgivande samhället som resurs.
Till våren 2006 kommer lärarstudenterna att erbjudas ett frivilligt alternativ till VFU, verksamhetsförlagd utbildning. I stället för en vanlig praktikvecka på en skola, kan lärarstudenten göra sin VFU på ett företag i närheten av partnerområdet. Som en del av praktiken ingår att förbereda ett studiebesök för elever från partnerskolan och att sedan använda erfarenheter från studiebesöket i undervisningen.
ANDERS ARNQVIST, dekanus vid Karlstads universitet, inleder inspirationsdagen med att betona skolans tre uppgifter; grundutbildning, forskning och samverkan med det omgivande samhället. Anders förklarar att det egentligen enbart är två uppgifter. De två första skall ske i samverkan med det omgivande samhället, som är en integrerad del. Anders tar upp skolans värdegrund och uppdrag samt vikten av att lärare behöver annan erfarenhet än ren skolerfarenhet och att erfarenheten från näringslivet sedan används i undervisningen.
ANDERS JONSSON, tidigare chefredaktör på Dagens Nyheter, tar upp entreprenörens betydelse i Värmland och övriga världen. Han inleder med att spela upp Värmlandsvisan och berättar att melodin ursprungligen var en tjeckisk frihetssång på 1500-talet. Genom vallonska invandrare hamnade melodin i Värmland via Östergötland. Inte ens Anders Fryksell som skrev texten är värmländsk,utan han var dalslänning, påpekar en kvinna bland åhörarna.
Anders vill visa att man inte kan bortse från de kreativa entreprenörer som ligger bakom, när man undervisar om svenskt näringsliv. För att ge exempel på dessa inleder han med en historisk återblick till nordliga Torne Älv i slutet av 1800-talet. Där var klimatet hårt och det rådde svår fattigdom. En kvinna från en fattig familj i byn började sticka extra starka vantar som skulle lämpa sig för skogsarbete. Vantarna blev alltmer efterfrågade och kvinnan som hette Lovika började lära upp andra kvinnor i byn att sticka. Lovikavanten var ett etablerat faktum. Andra exempel är Jofa ishockeyhjälm, Bostongurkan och i modern tid ishotellet i Jukkasjärvi i norra Lappland, där man har gjort affär av kyla, is och långa avstånd.
- Att vara entreprenör innebär inte bara att utveckla produkter inom affärsverksamheten. Det finns även entreprenörer från kulturlivet och humanitära entreprenörer, förklarar Anders.
Bland de kulturella entreprenörerna finns filmregissören Ingmar Bergman, Birgit Cullberg, dansentreprenören och den ”ensamme galningen” Artur Hazelius, som fann Regalskeppet Vasa utan hjälp av etablissemanget. Som exempel på humanitära entreprenörer nämner Anders diplomaten Raoul Wallenberg och barnmorskan Signe Jansson, som på 1970-talet som lanserade nya idéer i strid mot tidigare uppfattningar inom den etablerade verksamheten. Genom Signes entreprenöranda insåg man att en graviditet inte var en sjukdom, pappan fick tillstånd att vara med under förlossningen och föräldrarna utbildades i föräldraskapet.
SOFIA AXELSSON från Projektet Din Framtid medverkade på inspirationsdagen för att berätta om hur hon arbetar med att stimulera skolungdomar i entreprenörskap. Projektet, som är EU-finansierat startade i våras och kommer att vara verksamt till 2007. Målsättningen med projektet är att alla elever som går ut grundskolan ska ha framtidsplaner. Genom projektets hjälp ska eleverna veta hur de ska navigera framåt, veta vilken kompetens som erfordras, vem man kan fråga och få kontakter med företag. Sofia betonar vikten av att jobba med det man är intresserad av. Hon tar upp begreppet entreprenörskap och konstaterar med hjälp av åhörarna att detta bland annat innebär att vara kreativ, modern, företagsam, engagerad, besjälad och uthållig, att andra förmågor än ämneskunskap krävs.
JENNIE JONSSON från Ung Företagsamhet berättade under sin del av programmet om UF, som ger gymnasielever möjlighet att prova att starta och driva ett eget företag. Hon ger exempel på produkter, som tidigare UF-företag uppfunnit. En av dessa är en ”Bärbar brasa”, en kartong fylld med brännbart material att användas av den som inte vet hur man gör upp en eld. Hon demonstrerar också ett magnetförsett grytunderlägg, som hänger kvar under grytan eller kan sättas fast på väggen, en isskrapa försedd med en varm handske att stoppa båda händerna i och en sele som fungerar som skidbärare.
OLGA MARTINEZ och HELENA PERSSON, ett par av lärarstudenterna som förra läsåret hade sina respektive VFU på företag, berättar om sina erfarenheter. Olga gjorde sin praktik på Tryckeri Knappen i Wåxnäs. Dit cyklade hon med en klass på fyrtio elever från klass fyra i Fredricelundskolan. Studiebesöket blev en festlig utflykt med fotbollsspel på gräsmattan utanför tryckeriet och en gåva till varje elev i form av en affisch på Färjestadsspelare.
- Lyckan var total, säger Olga.
Helena hade valt OLW chipsfabrik i Filipstad för sitt studiebesök med elever från klass fem i en Filipstadskola. Hon hade noga förberett studiebesöket och gett klassen direktiv om vad de skulle hålla utkik efter. Under besöket fick eleverna i uppdrag att göra en smaktest på olika dipsåser. De gjorde sedan diagram av smaktesten i matematikundervisningen. Klassen fick hitta på egna chipssmaker, som pepparkaksmak och kebabsmak och dessutom designa sina förpackningar i bildundervisningen.
– Det handlar inte enbart om studiebesök, säger Helen. - Det är viktigt att använda besöket i undervisningen både före och efter för att få ett större perspektiv.
En av de intresserade åhörarna på inspirationsdagen är CAROLINE ALGURÉN, som ska bli låg- och mellanstadielärare.
- Jag deltar idag för att det är intressant, säger Caroline. - Jag vill se hur det går till och bilda mig en uppfattning om VFU.