Inspirationsdag i matematik
2004-10-26Matematik är inte tråkigt - om man bara hittar rätt sätt att nå sina elever. Inspirationsdagen i matematik den 2 november på Karlstads universitet ger lärare tips om hur man kan variera matematikundervisningen på grundskolan och gymnasiet.
Lärare på grundskolan och gymnasieskolan bjuds in till Inspirationsdagen i matematik. Under dagen varvas intressanta föreläsningar och workshops. Arrangör är avdelningen för matematik på Institutionen för ingenjörsvetenskap, fysik och matematik.
Studenter och anställda som har lust och möjlighet att vara med på en del av Inspirationsdagen i matematik är välkomna i mån av plats. Dagen är för yrkesverksamma matematiklärare på alla stadier.
- Det har varit stort intresse och vi har fått många anmälda så att det i princip är fullt. I vissa lokaler finns det dock plats. Där erbjuder vi våra studenter att vara med, säger läraren Stefan Löfwall.
Några exempel ur programmet:
Att erövra och förstå matematikens värld. (För alla)
Föreläsningen tar upp exempel på hur vi gemensamt från förskola till gymnasium kan skapa möjligheter för barn/elever att få uppleva glädje, spänning och förståelse i matematik samt utveckla kunskaper med hög kvalitet som håller hela vägen.
Talare: Ingrid Olsson, lärarutbildare vid Mitthögskolan i Härnösand.
En matematikbank för olika lärstilar. (För tidigarelärare)
Så här kan man göra i klassrummet för att skapa en materielbank i matematik som kompletterar matematikböcker och skapar ett hållbart system för olika typer av laborations- och spelmaterial.
Talare: Carina Ring, lågstadielärare från Västerås.
Explorativ matematik för alla. (För tidigare- och senarelärare)
Ett arbetssätt som bygger på rollspel, gruppdiskussioner och laborationer. Syftet är att öka intresset för matematik, ge eleverna ökad tilltro till det egna tänkandet, öka elevernas kritiska-och reflekterande tänkande samt göra matematiken mer lustfylld
Talare: Maria Runesson, Malin Forsberg och Susanne Larsson, grundskolelärare från Göteborg.
Laborativ matematik på gymnasiet. (För gymnasielärare)
Hur kan man tillgodose olika inlärningsstilar? Med hjälp av laborativ materiel och praktiska övningar arbeter eleverna i grupp. Exempel visas från Ma A till Ma E
Talare: Lars Sundberg och Hans Henriksson, gymnasielärare på Karlbergsskolan i Åmål.
Matematikundervisning för alla? Om flickors matematiklärande.
(För senare- och gymnasielärare)
Är det så att flickor missgynnas av den undervisning som erbjuds i grundskolan och på gymnasiet? Kan matematikundervisningen och val av läromedel påverka flickors val och bortval av högre kurser i matematik?
Talare: Åse H. Hansson . Hon har arbetat som matematiklärare vid högstadiet och gymnasiet och är nu verksam som ämnesdidaktiker vid Göteborgs universitet.
Dessutom håller Jorryt van Bommel och Lotta Råberg samt Kristina Wallin och Jan Ekelöf, lärarutbildare vid Karlstads universitet, workshops uppdelat på tidigarelärare och senarelärare.
Samlingsplats för deltagarna i inspirationsdagen är Aula Magna på Karlstads universitet. Där hålls också den första programpunkten. Programmet håller på hela dagen, i olika lokaler.
De pass som är tillgängliga för studenter och oanmälda anställda är:
09.15 - 09.50 Inledning: Aula Magna
10.00 - 11.10 Att erövra och förstå matematikens värld. Aula Magna.
12.30 - 13.30 Explorativ matematik för alla, 12B 138, Geijersalen. Egentligen för senarelärare på grundskolan, men intressant även för blivande gymnasielärare.
12.30 - 13.30 En matematikbank för olika lärstilar, 9C 203, Nyqvistsalen, för grundskolans tidiga år.
13.45 - 14.45 En matematikbank för olika lärstilar. Se ovan.
13.45- 14.45 Explorativ matematik för alla. Samma program som föregående
men riktat mot lärare för grundskolans tidigare år. Innehållet är nog i stort sett detsamma: 12B 138, Geijersalen.
15.15 - 16.15 Matematikundevisning för alla? Om flickors matematiklärande, 12B 138, Geijersalen.
För de yrkesverksamma lärare som kommer ingår fika och mat i anmälningsavgiften. Studenter och kollegor får delta utan avgift i mån av plats, men kan tyvärr inte bjudas på fika eller mat.