Innovationer kan bekämpa slöseri och ineffektivitet
2023-06-20Samverkan, digitalisering, delningsekonomi och social innovation stod i fokus på den sjätte upplagan av Tjänsteinnovationsdagen där forskare och inbjudna gäster delade sina tankar och erfarenheter.
För att sprida kunskap och uppmuntra till nytänkande och kreativitet arrangerar Centrum för tjänsteforskning (CTF) vid Karlstads universitet Tjänsteinnovationsdagen – en unik plattform för kunskapsutbyte, samarbete och inspiration mellan akademi och praktik.
Dela med dig av dina saker
I årets upplaga av Tjänsteinnovationsdagen föreläste Henric Barkman om digitala tjänsteinnovationer och delningsekonomi – två saker som blandas fint i appen Swinga som fokuserar på att få användare att dela med sig av saker som annars exempelvis grannen behöver köpa ett eget exemplar av.
- Vet ni att en genomsnittlig borrmaskin används ungefär 15 minuter, sa Henric Barkman, miljöstrateg i Karlstads kommun och grundare av Swinga. Vi lever i ett extremt slösaktigt och ineffektivt samhälle med en stor överkonsumtion – och det gäller inte bara borrmaskiner utan en mängd olika resurser som vi har i vårt samhälle. Och för att komma till rätta med de problemen behövs innovation.
Matbanken – en social innovation
Alla behöver äta. Men det finns människor som har svårt för att få ekonomin att gå ihop. Av den anledningen har föreningen Matbanken i Karlstad bildats med målsättningen att öppna en butik som bidrar till att minska matsvinnet samtidigt som priserna blir lägre i jämförelse med traditionella livsmedelsbutiker.
Christer Johansson, ICA Stormarknad Karlstad, och Klas Olsson, Coop Värmland berättade om hur Matbanken ska bli en central plats för behövande.
- Även om vi kan vara konkurrenter så är det viktigt att vi samlas i den här frågan, sa Christer Johansson, ICA-handlare. I många år har både ICA och Coop levererat mat till Stadsmissionen. Mat som annars skulle ha slängts bort och inte kommit någon till nytta. Det här är vårt sätt att bidra till att mat kommer till användning.
- Vi såg att det fanns ett behov av en butik där man med värdighet kan handla mat till ett kraftigt reducerat pris, sa Klas Olsson medlems- och kommunikationschef på Coop Värmland. Och en viktig sak i det här arbetet är att Matbanken inte drivs med ett vinstsyfte.
Forskaren Anna Fyrberg-Yngfalk vid CTF reflekterade kring social innovation och initiativ som Matbanken ur ett akademiskt perspektiv.
- Det är väldigt viktigt att vi lyfter den här typen av sociala innovationer som sker i det lokala och som gör skillnad för människor och människors vardag, sa Anna Fyrberg-Yngfalk, docent i företagsekonomi vid CTF. Civilsamhällets roll och samverkan för att hantera samhällsutmaningar är viktig då det finns tydliga brister i våra konsumtions- och produktionssystem.
Innovation ur kundens perspektiv
Forskarna Lars Witell, Per Kristensson och Aime Gustafsson vid CTF presenterade och reflekterade kring det senaste resultatet av svenskt innovationsindex där tusentals kunder rankat innovationsgraden hos svenska företag och organisationer. Resultaten visar, bland annat, att innovationsförmågan generellt sett har minskat något jämfört med tidigare mätningar. Ikea upplevs som mest innovativa av kunderna tätt följt av Spotify, Bahnhof, Omni och Netflix.
Per Kristensson lyfte också vikten av att mäta innovation ur olika perspektiv.
- Vi tror att traditionella mått på innovation är bra, de ger en typ av kunskap om innovation. Det vi adderar är hur innovation upplevs utanför den egna organisationen. Det är vårt bidrag när det kommer till innovation – upplevd innovationsgrad, sa Per Kristensson, professor i innovation och konsumentpsykologi och föreståndare vid CTF.
Aime Gustafsson, doktorand i företagsekonomi, pratade om digitalisering och innovationsförmåga inom handeln. Lyko är det företag som kunderna anses lyckats bäst när det kommer till digitalisering och digital förnyelse.
- Lyko har skapat en bra digital plattform och rivit barriärer mellan fysiska och digitala plattformar.
Sömlösa kundupplevelser
Under senare delen av programmet hölls ett samtal mellan Erica Wredberg, Lyko, och Peter Samuelsson, CTF. Samtalet kretsade kring innovation, kundupplevelser och digital utveckling - både ur ett praktiskt och akademiskt perspektiv. Deltagarna fick en inblick i Lykos historia och hur företaget arbetar med att utveckla sömlösa kundupplevelser både i den fysiska och digitala butiken.
Forskaren Peter Samuelsson reflekterade kring denna utveckling och hur spännande det är att följa deras resa från regelrätt e-handel till stora fysiska butiker.
- Tittar man internationellt så är det en trend som pågått ett tag, man brukar kalla det ”going from click to brick” – alltså från klickbaserad handel till fysiska butiker, sa Peter Samuelsson, lektor i företagsekonomi. Ett stående exempel är Amazon. Man vill kunna erbjuda kunderna en komplett kundupplevelse.
- Att finnas både online och fysiskt är viktigt, sa Erica Wredberg, chef retail officer vid Lyko. Man kopplar på fler sinnen, stärker känslan av upplevelsen och bygger relation mellan kunden och företaget.
På frågan vad det är som gör att Lyko anses som mest innovativa inom digitalisering svarade Erica Wredberg:
- Utgångspunkten är att vi vill göra det enkelt för våra kunder och minska friktionen i kundresan. Den andra utgångspunkten är att vi aldrig får säga nej till en förändring på grund av att det blir krångligt för oss. Är det rätt för kunden då är det ok att det är svårt för oss, det är värt det om det ger den friktionsfria upplevelsen för kunden. Detta gör att vi också genomför mycket som andra väljer bort.
I programmet medverkade också Lovisa Hamrin, ordförande The Hamrin Foundation och ägare Herenco stiftelsen, som gav en insikt i Hamrins verksamhet och deras intresse för innovation och samverkan för att bidra till förändring och kunskapsspridande. Helen Perks, professor i marknadsföring och gästforskare från England, pratade om begreppet bricolage och innovation med begränsade medel. Moderator för dagen var journalist Annika Lindqvist.
Tjänsteinnovationsdagen arrangerades den 2 juni på Karlstad CCC i samverkan med Handelshögskolan vid Karlstads universitet och med stöd från KK-stiftelsen.

