Innovation i många skepnader under Kundinnovationsdagen 2025
2025-05-28Robotar som guidar turister, renovering av textilplagg och Ängsbacka kursgård i Molkom var några av punkterna på Kundinnovationsdagen 2025. Även Svenskt innovationsindex presenterades.
Svenskt innovationsindex baseras på svar från kunder som rankat företag och organisationer utifrån deras innovationsförmåga och hur attraktiva dessa innovationer upplevs. Kunderna har värderat erbjudande, leverans, bemötande och interaktioner.
Varför är innovation utifrån kunden intressant, frågade Per Kristensson, föreståndare för Centrum för tjänsteforskning (CTF) vid Karlstads universitet, publiken.
– Då innovation är en vara, en tjänst eller process som kan förbättra omständigheterna för en brukare så är det intressant. Och eftersom vi allt för ofta haft ett snävt perspektiv på innovation genom att bara försöka förstå det utifrån ett organisationsperspektiv så vill vi istället fokusera på kunden och ge företagen en glimt av hur deras kunder upplever dem.
Och var kunder spenderar sina pengar är naturligtvis väldigt intressant för företag att veta. Några exempel på fördelningen:
- Boende 23,9 %
- Livsmedel och alkoholfria drycker 13,9 %
- Transport 13,0 %
- Rekreation och kultur 12,1 %
En innovation kan förändra ett företag på flera olika sätt. Företagets erbjudande, leverans, kundmöte och kundmiljö är de fyra stora delarna.
– I vår senaste mätning så är IKEA det överlägset mest innovativa företaget i Sverige, sa Per Kristensson. Med sällskap av Spotify, Friskis & Svettis och Zalando på betryggande avstånd. Vi ser konsekvent att en upplevd innovationsförmåga påverkar en organisations attraktionsgrad.
Ängsbacka satsar på upplevelser och transformation – från Värmland till världen
Ängsbacka stärker sitt varumärke genom en mångfacetterad strategi som sträcker sig från lokala initiativ till global närvaro. Under evenemang som Värmland Bridge bjuds besökare in att själva uppleva Ängsbackas unika atmosfär. Genom projekt som FoodSavings arbetar Ängsbacka även aktivt för att minska matsvinnet.
– Vi samarbetar nationellt med media för att ge journalister en personlig inblick i verksamheten medan den globala närvaron bygger på ett starkt rykte inom personlig utveckling – som en av de största aktörerna i norra Europa, berättade Hampus Törnskog, VD vid Ängsbacka.
I stället för att tala om "kunder" kallar Ängsbacka sina besökare för "deltagare", vilket speglar den djupa upplevelsebaserade relationen.
– Den verkliga styrkan ligger i den personliga transformation som många av våra besökare upplever, sa Hampus Törnskog. Det är något som ofta leder till att deltagarna sprider budskapet vidare med passion. Word of mouth är därmed en central del av vår marknadsföring
Ängsbacka planerar att fördjupa sitt samhällsengagemang genom nya samarbeten och två större initiativ är redan på gång - ett ledarskapsprogram och den nya Transformation Festival som lanseras 2026.
RecoMended vill revolutionera modeindustrin – med cirkulära lösningar i stor skala
Textilindustrin står inför en enorm utmaning då endast 0,3 procent av världens textilier cirkuleras idag. RecoMended, med Rikard Ledin Da Rosa i spetsen, vill förändra detta genom att erbjuda innovativa och skalbara lösningar för att ge kläder ett andra liv.
– Varje år går 12,6 miljoner ton av textilier i Europa till deponi eller förbränning, berättade Rikard Ledin Da Rosa. RecoMended ser en affärsmöjlighet i att hjälpa varumärken att återställa och återintroducera plagg på marknaden – genom insamling, sortering, bedömning och uppfräschning.
RecoMended samarbetar redan med aktörer som Ridestore där plagg restaureras pallvis samt med Lureko och Nudia, där RecoMended fungerar som en backendlösning för att möjliggöra cirkulära affärsmodeller. Målet är att bygga en storskalig infrastruktur där varumärken och återförsäljare enkelt kan skicka in plagg för återställning, försäljning eller uthyrning. RecoMended vill bli den självklara partnern för företag som vill ställa om till en mer hållbar och cirkulär textilindustri.
– Vi vill hitta receptet för att det här ska flyga, sa Rikard Ledin Da Rosa.
Genusperspektiv på den gröna omställningen – risk att både kvinnor och män exkluderas
Tillsammans med forskarkollegorna Siri Jagstedt och John-Erik Hassel vid CTF gjorde Sara Davoudi, forskare vid Centrum för tjänsteforskning (CTF), omvärldsspaningar för att förstå hur dessa genusmönster påverkar samhällets förmåga att ställa om till ett mer hållbart system. Sara Davoudi lyfte hur genusnormer påverkar den gröna omställningen och hur hållbarhet och miljö ofta är feminint kodade medan tekniska och avancerade lösningar – som är centrala i klimatomställningen – traditionellt uppfattas som manligt kodade. Denna uppdelning riskerar att skapa en könsmässig snedfördelning i engagemanget för klimatfrågor.
– När vi omedvetet kopplar olika delar av omställningen till kön, riskerar vi att tappa både kvinnor och män längs vägen, sa Sara Davoudi.
Medverkade gjorde även Matilda Legeby (Samhällsnytta och ExperioLab) och Stina Scott, program och metodutvecklingschef (Youth2030 Movement) som föreläste om välbefinnande samverkan i kommuner och regioner.
Per Kristensson sammanfattade dagen:
– Kundinnovationsdagen 2025 visade på bredden i vad innovation kan vara – men som ändå har sin grund i värdeskapande för en kund, patient eller invånare. Genom att lyfta kundens perspektiv blir det tydligt hur avgörande upplevt värde är för att innovation ska få verklig effekt. På CTF upplever vi att vår roll i att synliggöra detta är viktig, inte minst för att vi vill bidra till ett bättre samhälle.
Moderator under Kundinnovationsdagen var journalisten Annika Lindqvist.









