Innovation i en föränderlig tid på femte upplagan av Tjänsteinnovationsdagen
2021-06-08Innovation, transformation och hållbar utveckling i en föränderlig tid präglad av pandemin stod i fokus på 2021 års Tjänsteinnovationsdag. Deltagarna fick ta del av hur Vinnova, Ikea, Systembolaget och Ica Maxi arbetar med dessa frågor. Forskare vid CTF presenterade insikter från forskning och Svenskt innovationsindex 2020.
Detta var femte gången som CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet, bjöd in till Tjänsteinnovationsdagen som i år lockade drygt 100 deltagare via Zoom. Moderator var Nina Löfberg, forskare och lektor i företagsekonomi vid CTF.
Först ut i programmet var Annika Zika-Viktorsson, senior analytiker vid Vinnova, som gav en inblick i hur Sveriges innovationsmyndighet arbetar. Hon reflekterade över begreppet innovation som vidgats och idag handlar om olika typer av ändamålsenlig förnyelse i form av teknik, produkter, tjänster, processer och policys. Hon lyfte vikten av att mäta och utvärdera innovation för att se vad som gör skillnad och hur investeringar faller ut.
Svenskt innovationsindex och 2020-års resultat
Lars Witell, professor i företagsekonomi vid CTF, presenterade Svenskt innovationsindex som mäter organisationers innovationsförmåga utifrån kunders upplevelser. Metoden är utvecklad av forskare vid CTF, i samverkan med NHH Norges Handelshögskola och Fordham University i USA, och börjar spridas allt mer. Mätningar pågår i Sverige, Norge och USA, Finland, Danmark och Belgien, och fler länder tillkommer.
Per Kristensson, professor och föreståndare vid CTF, presenterade 2020 års mätning och utfall av Svenskt innovationsindex där Ikea, Spotify, MTRX, Systembolaget och Verisure rankats topp fem totalt och säkerhet upplevs som den mest innovativa branschen.
- Systembolaget, H&M, Skatteverket, SJ och TRE har ökat mest i innovationsförmåga de senaste åren och det är intressant att titta på vad de gjort. Det kan vara så att andra gör en mängd olika innovationssatsningar, men kommer det inte ut till kunden syns det inte i våra mätningar, sa Per Kristensson och poängterade att syftet med Svenskt innovationsindex är att komplettera andra mått för att skapa en bättre bild av hur organisationer lyckas med innovation.
”Innovation handlar om ständig utveckling utifrån kundernas behov”
Systembolaget, som ökat mest i innovationsförmåga både under 2020 och under de senaste tre åren, representerades av Frida Jarlbäck som är affärsutvecklare. Hon gav en insikt i Systembolagets arbete och gav exempel på hur de hanterat pandemin.
- För oss handlar innovation om ständig utveckling, både i smått och stort. I detta arbete är det viktigt att vara lyhörd, nyfiken, använda insikter från forskning och samarbeten samt långsiktiga strukturer och processer.
Ikea, som för tredje året i rad rankas som Sveriges mest innovativa företag, representerades av Reza Shomali, business development & transformation manager. Han berättade om Ikeas hållbarhetsresa, ett arbete som tar sin utgångspunkt i kundernas behov och hur Ikea kan skapa en bättre och mer hållbar tillvaro och vardag hemma.
- Vi befinner oss just nu i en spännande resa med att skapa ett nytt och bättre Ikea där vi kommer närmare och kan möta våra kunder på olika sätt i nya format. Att testa och utmana våra produkter och tjänster är en viktig del i vårt arbete. Många organisationer pratar om sina värderingar, men hos oss är det basen som vägleder oss i det vi gör. Vi tar med oss viktiga lärdomar och som vår grundare sa ”Det bästa för kunden är ogjort”.
Fokus på offentlig sektor och pandemins påverkan på handeln
2020 års Svenskt innovationsindex innefattar ett särskilt fokus på offentlig sektor; statliga myndigheter, statliga bolag och övriga samhällsaktörer. Johan Quist, docent i företagsekonomi vid CTF, reflekterade över innovation inom offentlig sektor och att mycket av den kommande utvecklingen kommer vara systemisk till sin karaktär.
Lars Witell tog hjälp av Ica Maxi-handlaren Christer Johansson för att fokusera på hur pandemin slagit inom handeln och hur innovativare företag lyckats bättre med att genomföra förändringar för att hantera pandemins påverkan på deras verksamhet. Något som syns tydligt i 2020 års mätningar där Coop, Ica, Ikea, Hemköp och Lindex lyckats bäst med att införa åtgärder som ökad social distansering och att få kunder att känna sig trygga när de handlar.
- En av de viktigaste lärdomarna hittills är att vi alla reagerar olika och att det är viktigt att både kunder och medarbetare känner sig trygga och omhändertagna, avslutade Christer Johansson.
Tjänsteinnovationsdagen är ett återkommande event som genomförs i samverkan med Handelshögskolan vid Karlstads universitet och som är en aktivitet inom projektet DISCERN som drivs i samverkan med ett antal partnerföretag och med stöd från KK-stiftelsen. Tjänsteinnovationsdagen 2021 spelades in och klippet går att ta del av via länken nedan.
• Se Tjänsteinnovationsdagen 2021 via Youtube
• Svenskt innovationsindex och 2020 års mätning.