Ingvar Dahl - betydelsefull musikpedagog
2009-12-21Ingvar Dahl, lärare på Musikhögskolan Ingesund har tilldelats Göran Lagerwalls musikstipendium 2009. Priset delas ut av Kungliga Musikaliska akademin för "betydelsefulla insatser inom det musikpedagogiska området". Vid en ceremoni vid Kungliga Musikaliska Akademin mottog han utmärkelsen av kung Carl XVI Gustaf.
Ingvar Dahl är universitetsadjunkt och har arbetat på Musikhögskolan Ingesund sedan 1970-talet. I grunden är han stråkpedagog, men när han började arbeta på Musikhögskolan var hans ämne musikhistoria. Idag är Ingvar Dahl verksam främst inom musiklärarutbildningen.
- Fantastiskt roligt med den här typen av uppmärksamhet för våra lärare. Det visar vilken bredd och kvalitet som finns på vår Musikhögskola. Ingvar Dahl har varit en epokgörande lärare i vår utbildning. Han har haft stor betydelse för många idag aktiva musiker, säger Lars Hagström, prefekt på Musikhögskolan.
När stipendiet på 25 000 kronor delades ut vid Kungliga musikaliska akademins högtidssammankomst den 30 november löd motiveringen:
"Ingvar Dahl tilldelas Göran Lagerwalls musikstipendium för sina pedagogiska insatser. Ett förunderligt, aldrig sviktande engagemang för den enskildestudentens behov och möjligheter medför en dynamik i undervisningen somskapar intresse för musikens och kulturens roll i samhället. Ifrågasättandet och reflekterandet tillsammans med studenterna ger dem alternativa vägar till upptäckt av konsten som kreativt rum och personlig arena"
- Klart att detta är en välkommen uppmuntran, samtidigt som det var överraskande. Själv tycker jag ju bara att jag har gjort mitt jobb. Men tydligen tycker andra att jag har gjort det mycket bra och det är jag stolt över och hedrad av, säger Ingvar Dahl.
Som pedagog inom musik har Ingvar Dahl särskilt intresserat sig för lyssnaren.
- Jag har haft ett särskilt intresse för områdena musiklyssning och musikupplevelse.Uppmärksamheten kring kompositörer och artister inom musikvärlden är nästan total. Intresset för lyssnaren och publiken är rent av obefintlig. Trots detta är ju lyssnaren ett "mål" för all musikproduktion. Egentligen är ju lyssnarens perspektiv det centrala, eftersom det aldrig skulle ha funnits musik utan att någon har lyssnat.