Ingesundstudent firade nyår som Wells konsertmästare i Kina
2025-01-14Masterstudenten Ida Wadenbrandt har jobbat i mellandagarna då hon mellan 27 december och 6 januari turnérade med Robert Wells och Rhapsody in Rock. Intensiva dagar som givit mersmak för ytterligare projekt utomlands samt mer arbete i Kina. Ingesundstudenten firade nyår som Wells konsertmästare i Kina
Du har gjort en del konserter med Robert Wells med Ingesunds stråkensemble tidigare och som jag förstått var du även konsertmästare då. Vad är det som gör att ni kommer så bra överens
– Robert och jag delar samma passion för musikglädje och hantverk. Vi älskar att blanda olika musikgenrer och tycker att all bra musik är just det – bra, oavsett genre. Vi tycker inte om att begränsa oss till en specifik genre utan föredrar att följa våra hjärtan och spela det vi verkligen brinner för. Vår respekt för varandras musikalitet och att vi båda går utanför de traditionella ramarna gör att vi kompletterar varandra väl. Dessutom har vi väldigt roligt tillsammans när vi spelar.
Du hade även suttit i ensemblen som barn med Rhapsody in Rock?
– Ja, det stämmer! Jag hade förmånen att spela i orkestern under Rhapsody in Rock 25-årsjubileumsturné 2014-2015, när jag var 13 år. Det var en fantastisk erfarenhet och ett minne jag bär med mig med stor värme.
Hur var det att turnéra i Kina, det är ju en väldigt annorlunda kultur jämfört med vår?
– Turnén i Kina var en helt magisk upplevelse som jag har svårt att beskriva med ord. Det var inte bara otroligt roligt och lärorikt, utan också ett äventyr som jag kommer att minnas för alltid. Jag känner en enorm tacksamhet för att varit en del av detta musikaliska äventyr med Robert och resten av gänget. Kina är ett fascinerande och väldigt spännande land med en rik kultur, vacker natur, fantastisk arkitektur, och en helt annan mattradition än vad vi är vana vid här i väst. Men det som verkligen gjorde intryck på mig var de varmhjärtade människorna – vi blev verkligen välkomnade med öppna armar.
Hur många spelningar gjorde ni och var har ni spelat?
– Vi spelade fem konserter på stora scener i städerna Wenzhou, Shanghai, Jiaxing, Guangzhou och Shenzhen. De mest minnesvärda spelningarna för mig var i Jiaxing och Shenzhen. I Jiaxing fick vi äran att inviga ett nytt fantastiskt konserthus som låg i en nybyggd ”fejkstad” med alla hus byggda i traditionell kinesisk stil, medan vi i Shenzhen spelade på den imponerande utomhusscenen i nöjesparken "Window of the World", omgiven av ca 130 reproduktioner av världens mest kända turistattraktioner, som Eiffeltornet, delar av Akropolis och pyramiderna. Det var riktigt coolt!
Robert Wells har ju turnérat mycket i Kina, var ni bara svenska musiker eller hade ni även kinesiska musiker med som spelat med Wells tidigare?
– Ja, Robban har turnerat i Kina över 50 gånger och är välkänd där. Vi var ett svenskt team på 14 personer, och utöver oss en grupp kinesiska stråkmusiker som jag hade förmånen att vara konsertmästare för.
Om så, hur känns det att ge direktiv till musiker som är av en annan kultur, även om musik är ett universellt språk?
– Spännande! Musik är som du säger ett universellt språk, och det var fantastiskt att kunna mötas genom musiken trots våra olika bakgrunder. Jag hade en tolk med mig för att underlätta kommunikationen, men ofta räckte det med att visa på min violin hur jag ville att de skulle spela. Det var viktigt att visa tydligt ledarskap, eftersom de är vana vid auktoritet. Det var en utmaning som krävde stort ansvar, men också en otroligt givande och rolig erfarenhet. Något magiskt händer vid dessa kulturella möten, som verkligen visar hur viktig musiken är för att förena oss, särskilt i en värld där vi ibland känns långt ifrån varandra. Jag kände också en stark tillit från Robert, vilket förstärkte min känsla av ansvar och stolthet.
Ni måste haft ett tight repetitionsschema för att få ihop det inför konserterna, kräver en stor portion disciplin?
– Ja, absolut! Det krävs att alla är 100% förberedda, annars fungerar det inte. Vi svenskar hade ett fyra timmars rep i Stockholm samma dag som vi flög från Arlanda till Beijing. Direkt efter vi landat i Kina hade jag stråkrep tillsammans med de kinesiska stråkarna. Intensivt, men ack så kul! Den höga disciplinen och förberedelsen var en viktig faktor för att kunna leverera på den nivå vi strävade efter.
Vad är det som händer i mötet mellan klassisk musik och pop/rock som blivit rentav en folkkär mix?
– Mötet mellan klassisk musik och pop/rock gör musiken mer tillgänglig för en bredare publik. Klassisk musik kan ibland uppfattas som strikt och ”fin i kanten”, när den blandas med andra genrer blir den mer tillgänglig och inkluderande. För mig handlar det om att följa sin inre kompass och spela allt som är kul och ger mig något musikaliskt.
Tror du att det fått folk att få upp ögonen för klassisk musik?
– Absolut! Jag tror att Rhapsody in Rock har öppnat dörrarna för många att upptäcka klassisk musik som de kanske inte hade haft kontakt med annars. För många som är vana vid klassisk musik, ger det också ett nytt perspektiv på hur klassisk musik kan kombineras med andra influenser, vilket breddar deras upplevelse.
Du går masterprogrammet på Ingesund och är färdig när då?
– Jag tar examen våren 2026!
Hur tror du att du jobbar om fem år? Har du fått mersmak av att spela i Kina?
– Jag har definitivt fått mersmak för Kina och hoppas kunna återvända dit snart! Min ambition är att fortsätta arbeta som frilansviolinist i en mängd olika konstellationer och projekt, och jag ser fram emot att spela mer utomlands. Jag älskar variationen i mitt yrke och att få arbeta med allt från klassisk musik till crossover-genrer. Det är spännande att kunna växla mellan olika roller – som solist, i kammarmusikensembler, i studion, i orkestrar, både i andras produktioner och mina egna projekt. Ingen dag är den andra lik som musiker, och det finns alltid något nytt att lära sig, vilket gör yrket både stimulerande och en evig resa av personlig och konstnärlig utveckling.



