Informatörsdag med stor spännvidd
2010-02-17Inför en välfylld Aula Magna talade en expert på sociala medier, Sofia Mirjamsdotter, och en välkänd PR-expert, Paul Ronge. De angrep dagens mediesituation ur helt olika synvinklar, men båda lika relevanta.
Det är viktigt att ha koll på de sociala medierna. Det säger Sofia Mirjamsdotter med emfas.
- Jag gillar inte uttrycket "sociala medier", egentligen handlar det om hela internet. Och det handlar om kommunikation, inte bara ännu en kanal att pumpa ut budskap i. Tror man det är man helt fel ute.
Invandrare och infödingar
Själv är hon proffsbloggare, och twittrare, och en hel del annat också som inte riktigt slagit igenom stort än, men som också är tillgängligt via mobiltelefonen. Och medan hon pratar och visar känner man sig allt mer som en dinosarie, något mycket gammalt.
Hon har till och med ett namn för oss som är födda långt före internet - "digitala invandrare", medan ungdomarna som är uppväxta med internet kallas "digitala infödingar". För de senare faller sig det mesta naturligt att göra på nätet: de delar, bloggar, länkar, diskuterar och publicerar sig själva.
Vi lite äldre, vi som är digitala invandrare, har svårare att ta till oss tekniska nyheter och möjligheter. Vi har dock hittat till Facebook, som redan passerat tre miljoner svenska medlemmar. Men vi handskas inte med möjligheterna med samma lätthet som många i de yngre generationerna.
- Vi tänker: "nu är jag ute på internet". De digitala infödingarna skiljer inte på samma sätt mellan verklighet och internet, säger Sofia Mirjamsdotter.
Det gäller att förstå skillnaderna för att kunna bedriva ett framgångsrikt kommunikationsarbete.
Sociala medier tar tid
Hon tycker att det är viktigt att vara med i de sociala medierna. Men också att veta vad man gör, för vem och varför.
- Vilken är din målgrupp? De sociala medierna kostar inget att börja med, men de tar mycket tid att sköta om. Och det handlar om relationer och kommunikation, inte megafon-budskap.
En inte oväsentlig del handlar om nya sätt att marknadsföra varor. När Blondinbella bleker tänderna säljer preparatet massor. När hon bloggar om en scarf hon köpt tar den slut i affären.
- Man kanske inte tycker att de skriver om viktiga saker, men man ska inte underskatta makten som finns i tonårstjejernas bloggande.
Nya och gamla medier samverkar
Makt återkommer i medietränaren Paul Ronges föredrag. Medierna har makt.
- Och de nya sociala medierna bygger fortfarande mycket på de traditionella, gammelmedierna, säger han.
Snabbt drar han det som är självklart för alla som jobbar inom medierna: nyheterna behöver en vinkel. "Vad är grejen?" är frågan som nyhetschefen ställer till reportern.
För den som befinner sig på andra sidan kan det vara lönt att lära sig mer om medielogik. Kunskapen kan klara företaget/partiet/organsiationen genom en förtroendekris. Kunskapen kan hindra att man lider stor skada, både ekonomiskt och i anseende.
Rätt och fel sätt
Paul Ronge visar några exempel på dålig krishantering och personer som missat lektionerna i medieträning. Och har tar också ett bra exempel: Kronfågel. Krisen med glasbitar i fryst kyckling.
- Företaget agerade snabbt. De tänkte på vilka som drabbats - och möjliga åtgärder. Företagsledningen tog beslutet att stoppa produkterna och bränna kyckling värt 60 miljoner kronor. Ett oerhört svårt beslut, men helt rätt. De visade handlingskraft och visade genom beslutet att de i första hand tänkte på att skydda konsumenterna.
Det fungerade. Vi äter kyckling, och ingen skugga faller på varumärket.
Kriser kommer nästan alltid oväntat. Och det gäller att ha empati för dem som drabbats genom hela krisen, anser Paul Ronge.
- Det gäller att göra rätt - för att få rätt, och att vårda varumärket på lång sikt.
Och ibland hjälper ingen medieträning i världen.
- Och tur är väl det, för demokratins skull, säger Paul Ronge.
Stort jobb av studenterna
Informatörsdagen arrangeras årligen av studenterna i föreningen Inferno, studenter som läser Informationsprogrammet och Medie- och kommunikationsvetenskap på Karlstads universitet. Årets upplaga bjöd på en rad intressanta föreläsare, förutom Sofia Mirjamsdotter och Paul Ronge, var det Jesper Strömbäck professor i medie- och kommunikationsvetenskap, Astrid Boisen, kommunikationskonsult, samt Pär Henriksson och Karin Pettersson, kommunikationschefer för Moderaterna respektive Socialdemokraterna.
Under dagen delades informatörspriset ut till Uddeholm Tooling för kommunikationsinsatserna i samband med att företaget införde det så kallade konjunkturavdraget. Priset delades ut av Informatörsnätverket i Värmland i samband med Informatörsdagen i Karlstad.