Infernos Informatörsdag drog folk
2003-12-10Värmlands museum var, för andra året i rad, platsen för Informatörsdagen. Årets upplaga, som ägde rum den 9 december, hade stark Karlstadanknytning. Dagen anordnas av Inferno, programföreningen för Informatörsprogrammet vid Karlstads universitet.
Två av tre föreläsare på årets informatörsdag hade på ett eller annat sätt kopplingar till Karlstads universitet. Jim Johansson, numer på PR-byrån PRfabriken, studerade på Informationsprogrammet 1995 - 1998. Och Karin Lundqvist som arbetar med varumärkesfrågor på kommunikationsbyrån Springtime, har tidigare varit projektledare på Karlstads universitet.
Värmlands museum var för andra året i rad platsen för händelsen. Drygt 120 personer, i en salig blandning av studenter och branschfolk, fyllde stolarna i hörsalen vilket resulterade i ett nytt publikrekord för dagen.
– Det känns som om allting är under kontroll. Vi får hoppas att det fortsätter så, sa Lina Augustsson i arrangörsgruppen minuterna innan programmet började.
Och visst blev det som arrangörerna hoppades. Den enda fadäs som kunde uppmärksammans var av historisk art och handlade om Jim Johanssons senaste lördag. En köttbit i halsen ledde till ett akutbesök på sjukhuset och en OH-presentation som halvvägs kom av sig. Bilderna hade fått stryka på foten för tillfrisknandet. Men vad gjorde det? Hans föreläsning gick smärtfritt även efter det att bilderna tagit slut.
– Det gick alldeles strålande, sa Lina Augustsson när dagen var till ända. Vi är jättenöjda och tycker att de inbjudna föreläsarna gav en mycket bra bredd på dagen med sina varierade infallsvinklar.
Jim Johansson inledde föreläsningarna och talade om hur man kan arbeta med omvärldsbevakning och vikten av att arbeta med densamma. Han menade att omvärldsbevakningen har tre övergripande mål. Dels att ge ledningen den information som krävs för att fatta strategiskt och affärsmässigt riktiga beslut. Dels för att mäta arbetets verkan och styra bilden av organisationen i media och slutligen för att kunna förutse och lösa krissituationer.
– För att göra detta så bra som möjligt gäller det att samarbeta inom organisationen. Det är många olika delar som arbetar med omvärldskontakter på olika sätt och det gäller att samla och analysera allt detta.
Under sin presentation drog Jim Johansson flera exempel från sitt eget yrkesliv, bland annat inom resebreanchen där han jobbat under flera år. Med sina exempel visade han på hur omvärldsbevakning till exempel kan hjälpa till vid krissituationer, som då Irakkriget var påväg att bryta ut och resebranschen fruktade en nedgång.
– Vi skapade då en krisgrupp, analyserade media och la fram ett antal scenarion som skulle kunna bli verklighet. Vi funderade över resmål som skulle kunna drabbas av bokningsminskning till följd av kriget och skapade lösningar på hur detta skulle kunna kompenseras. Som tur var blev inget av våra scenarion verklighet.
Att bevaka omvärlden och media kostar pengar och kan göras på flera olika sätt. Men det viktiga är att det görs i någon form, framhöll Jim Johansson och menade att man bör ta alla chanser att få reda på hur den egna organisationen uppfattas.
– Ett enkelt sätt är att spetsa öronen när man är ute bland folk. Att vara nyfiken och skapa ett nätverk kring sig.
Under dagen talade även Karin Lundqvist om varumärket som relationsskapare, och Christer Westlund om hur man hinner med i utvcklingen och inte stressar upp sig när saker omkring förändras. Christer Westlund driver kompetensföretaget Me University.
Informatörsdagen är ett årligen återkommande arrangemang som anordnas av Inferno, programföreningen för Informationsprogrammet vid Karlstads universitet. Målet med dagen är att, med hjälp av såväl inbjudna föreläsare som deltagarnas erfarenheter, ge besökaren fräscha infallsvinklar på information och kommunikation.